Premium

Ster noteert een fors hogere halfjaaromzet, maar maakt zich ook zorgen

Ster-directeur Frank Volmer waarschuwt voor grote prijsstijgingen voor tv-reclames, tot meer dan 40 procent.

Frank Volmer, algemeen directeur Ster
Afbeelding: Ster

Ster noteert een omzet van 109,5 miljoen euro over de eerste helft van 2022. De omzet uit televisie, radio en online is hiermee dertien procent hoger dan in de eerste helft van 2021, toen de organisatie 97,2 miljoen euro omzet behaalde. Toch is algemeen directeur Ster Frank Volmer niet alleen maar enthousiast. Hij voorspelt in een schriftelijke reactie hoge prijsstijgingen voor tv-reclames als wettelijke advertentiebeperkingen voor online adverteren niet van tafel verdwijnen.

Advertentie
advertisement

Hogere omzet uit radio en tv

De radio-omzet van Ster lag in de eerste helft van 2022 twintig procent hoger dan in dezelfde periode in 2021. Dat komt onder andere door de hogere luistercijfers van de publieke omroepen NPO Radio 2 en NPO Radio 5. De advertentietarieven voor radio zijn begin dit jaar verlaagd. Volgens Ster hebben 'veel' organisaties hier gebruik van gemaakt.

De omzet uit tv-reclames lag in de eerste helft van 2022 elf procent hoger dan in dezelfde periode in 2021. Dat komt onder andere door de gestegen prijs van tv-reclames. Volmer voorspelde een jaar geleden een prijsstijging van 25 procent en zegt dat die voorspelling nu uit lijkt te komen. Waarover zo meteen meer.

Sportevenementen

Ster verwacht dat de omzetgroei van het eerst halfjaar doorzet in de tweede helft van het jaar. Onder andere omdat de publieke omroepen veel sport gaan uitzenden - sportevenementen worden traditioneel door veel Nederlanders gevolgd. De Tour de France is nu bezig, net als het EK vrouwenvoetbal. Later dit jaar volgt het WK mannenvoetbal. En de Top 2000-muzieklijst op NPO Radio 2 zal volgens Ster eind dit jaar weer miljoenen luisteraars trekken - ook goed voor de advertentie-inkomsten. 

Volmer: tv-reclame kan 40 procent duurder worden

Volmer noemde het al: tv-reclames zijn in een jaar tijd zo'n 25 procent duurder geworden. En daar houdt het niet op, denkt hij. Een tariefverhoging van 'meer dan' 40 procent in 2023 is volgens hem aannemelijk. Ster doet dat niet om meer te verdienen over de rug van adverteerders, maar om zijn totale inkomsten op peil te houden. Deels omdat de lineaire kijktijd en daarmee de tv-reclamezendtijd afneemt, maar vooral door veranderingen in het online advertentiebeleid. Sinds een wetwijziging die 1 januari 2021 is ingegaan, mogen commerciële adverteerders niet meer online adverteren bij Ster. Alleen partijen van algemeen nut, zoals goede doelen en culture instellingen, mogen nog online adverteren. De online omzet van Ster ligt sindsdien 'fors' lager dan in 2020, aldus Volmer. 

De algemeen directeur van Ster vertelde laatst in gesprek met Adformatie waarom de teruglopende online-omzet een probleem vormt. Ster draagt zijn inkomsten af aan het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Het ministerie gebruikt het geld om de publieke omroep te financieren. Driekwart van de financiering komt uit de algemene middelen, het resterende kwart is van de Ster. 'Als die kwart op de lange termijn fundamenteel vermindert, betekent dat ofwel minder geld voor de publieke omroep, ofwel dat de belastingbetaler een groter deel zal moeten betalen. Dus dat is een bedreiging voor de stabiele financiering waar de publieke omroep baat bij heeft.’

Gesprek met de staatssecretaris

Eind juni vertelde Volmer dat hij binnenkort in gesprek zou gaan met staatssecretaris Gunay Uslu, verantwoordelijk voor de portefeuille media. Hij hoopt dat de staatssecretaris de relatief nieuwe wet wil veranderen, zodat Ster zijn online reclameruimte weer aan alle geïnteresseerde partijen kan verkopen. ‘Er is een maatregel genomen waarvan ik zeg dat ‘ie zijn doel volledig voorbijgeschoten is en dat is jammer. En ik hoop dat er ruimte is om dat terug te draaien en er beter beleid voor in de plaats te brengen.’

Dat gesprek heeft vorige week plaatsgevonden, zegt Volmer in gesprek met Adformatie. Hij spreekt van een 'enorm prettig gesprek waarin we onze punten duidelijk hebben kunnen maken' maar noemt het 'te vroeg om te zeggen dat er veranderingen zullen volgen.'

De gestegen tarieven van tv-advertenties en verdere verwachte prijsstijging houden de algemeen directeur namelijk veel bezig. 'Ster wil toegankelijk blijven en campagnes volledig blijven uitzenden, maar dat wordt steeds moeilijker. Bedrijven en organisaties worden daar, tot onze spijt, nu al mee geconfronteerd en dat wordt alleen maar erger. Daar maak ik me grote zorgen over', sluit hij schriftelijk af.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie