Terugkijken op de luistercijfers van 2020 en tips voor 2021

Over Qmusic als de grote winnaar, de pijn bij Talpa Network en het gevecht in de middag.

123RF

De meesten van ons zullen 2020 niet als het meest favoriete jaar van hun bestaan benoemen. Binnen de radiowereld zal Qmusic hier de uitzondering op zijn. De prestaties van deze zender zijn al overal uitgebreid behandeld en het is ook daadwerkelijk een succesverhaal (een soort Effie in medialand). Zelfs in de ‘speciale’ radiomaand december zijn de cijfers heel erg goed te noemen ten opzichte van vorig jaar.

Advertentie
advertisement

Evenementenmaand december

Het succes van de Top 2000 op NPO Radio2 blijft aanhouden, alhoewel de score op 10+ iets lager ligt dan vorig jaar (zenderaandeel 17,4 procent versus 17,7 procent). Maar toch zal men tevreden zijn met de highest ever score van 18,7 procent bij de groep 20-49.

Opvallend is dat er bij 20-49 jaar in de november-december cijfers bij de grote zenders maar 2 stijgers zijn, Qmusic en NPO Radio2, daarnaast ook lichte stijgingen bij Slam, ORN, Sublime en NPO Radio 5. Alle andere grotere zenders verliezen op deze doelgroep, ondanks grote acties, andere eigen lijstjes, et cetera. Het zal toch pijn doen bij de andere zenders dat Qmusic en NPO Radio2 gezamenlijk meer dan 36 procent (!) zenderaandeel gerealiseerd hebben.

Pijn bij Talpa Network

Waar er winnaars zijn, zijn er ook verliezers. Bij Talpa Network zullen de druiven best zuur zijn. Over geheel 2020 verliezen de 4 zenders bij 20-49 jaar 2,1 procent marktaandeel ten opzichte van 2019, bij totaal 10+ is het verlies in marktaandeel 1 procent en vertoont alleen Radio 10 een groei. Geen lekker uitgangspunt in de periode dat veel mediabureaus en adverteerders de contractonderhandelingen zijn gestart.

Tips voor 2021

Op korte termijn zullen de opgetreden wijzigingen in luisterplaats en verschuivingen in tijdvakken qua luistergedrag nog wel even blijven. En de verwachting is dat deze in zekere mate ook blijvend zullen zijn (bijvoorbeeld structureel meer thuiswerken). We zien dat het verlengen van het tijdvak van de ochtendshow bij Qmusic zijn vruchten heeft afgeworpen. Dus daarom de tip aan NPO Radio 2: verleng de ochtendshow naar 10 uur en aan Veronica, alleen van 07.00 tot 09.00 uur Wilfred Genee is echt te kort.

Daarnaast is er een interessant gevecht in het middag drivetime tijdvak ontstaan. De cijfers van Coen & Sander dalen en Ruud de Wild heeft zijn format overhoop gegooid (en zijn side-kicks eruit). In de laatste ‘normale meting’ van oktober/november was De Wild in de Middag nog wel marktleider maar Somertijd en Domien op Qmusic zaten hem al op de hielen. Het zal me niets verbazen als Domien ergens begin dit jaar ook de overall marktleider in de middag gaat worden.

Evert Bronkhorst, strategy director Vizeum - a dentsu company

Plaats als eerste een reactie

Advertentie