Top 2000 scoort steeds beter bij jongere doelgroepen

NPO Radio 2's paradepaardje de Top 2000 is elk jaar een groter succes en spreekt nu ook jongeren aan, constateert Evert Bronkhorst.

123RF

De november/december luistercijfers geven een vertrouwd en voorspelbaar beeld: ten opzichte van de vorige meting stijgen alleen NPO Radio 2 en Sky Radio. Ten opzichte van één jaar geleden zijn er meer stijgers: naast NPO Radio 2 zien we ook stijgingen bij Radio 10, Q Music, NPO Radio 5, 100%NL, NPO Radio 4 en BNR Nieuwsradio. Gezien de groei die deze zenders het afgelopen jaar hebben doorgemaakt is dat ook niet verrassend.

Advertentie
advertisement

Top 2000 wordt ieder jaar groter

De Top 2000 weet nog ieder jaar 'winst' te boeken ten opzichte van het jaar ervoor. Het is het paradepaardje van NPO Radio 2 en in deze meting scoort de zender ‘highest ever’ (oké, sinds 1992). Als we inzoomen op de laatste 10 jaar: van 12,7 procent naar 16,9 procent zenderaandeel.

De winst wordt vooral behaald bij de wat jongere doelgroepen, de verjonging die de zender de laatste jaren doormaakt zien we heel duidelijk ook terug in zenderaandelen per leeftijdsgroep. Ter illustratie: de zenderaandelen per leeftijdsgroep van 10 jaar geleden vergeleken met deze meting:

Zenderaandeel NPO Radio 2
Vizeum
Naar leeftijdsgroepen
Vizeum

Van een radio-event voor met name 35-64 jarigen is het inmiddels geëvolueerd tot een event voor (vrijwel) alle leeftijden. Een hele knappe prestatie.

December/januari

Zet 19 februari in de agenda. Dat is de dag dat de cijfers van december 2018/januari 2019 gepubliceerd gaan worden. Daar zit nog een grote vertekening in van de ‘evenementenmaand’ december maar ook zal het een eerste voorzichtige indicatie geven van het effect van het vertrek van Edwin Evers bij Radio538. Dat wordt
dus een belangrijke dag waar alle zenderbazen met spanning naar uitkijken.

Evert Bronkhorst is strategy director Vizeum Netherlands

Reacties: 1

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Suzan Hoogland
Mooie langjarige analyse Evert!
Je ziet deze trend ook terug in de groei van het online bereik van het merk NPO Radio 2 (site & app) in DAM. Het maandbereik stijgt van 1,6 miljoen Nederlanders 13+ jaar in december 2015, via 2,2 en 2,6 miljoen in 2016 en 2017, naar maar liefst 3,6 miljoen bezoekers in december 2018.
Interessant om te zien dat in 2018 voor het eerst het bereik via de smartphone met 1,8 miljoen bereikten, hoger was dan via de PC (1,5 miljoen). 970 duizend mensen gebruikten de tablet om NPO Radio 2 te bezoeken.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie