Premium

Tv-marktaandeel Tour de France gestegen, online 3,4 miljoen live streamstarts

Lineair daalde het aantal live kijkers licht in vergelijking met 2016. 

Dat blijkt uit cijfers van de Ster over drie weken Tour de France. De wielerronde eindigde afgelopen zondag. 

Als het gaat om live kijkers via traditionele tv dan is er een lichte stijging in marktaandeel ten opzichte van de editie van vorig jaar en gemiddeld iets minder. In 2016 waren er gemiddeld 748.000 kijkers (6+) en een marktaandeel van 39,1. Dit jaar waren dat er 727.000 (marktaandeel 40,5 procent).

De Avondetappe werd beter bekeken dan in 2016. Het marktaandeel was wel wat lager. Dit komt ook doordat de Avondetappe dit jaar op een iets ander moment stond geprogrammeerd.
In 2016: 867.000 (6+, marktaandeel 20,01 procent) en in 2017 gemiddeld 965.000 (6+, marktaandeel 18,77 procent).

Het Tourjournaal werd overall minder bekeken. De verklaring daarvoor is dat dit programma verhuisde naar NPO3. 

Online cijfers
In 2017 waren er 3,4 miljoen live streamstarts via app of web. Een vergelijking met 2016 kan de Ster niet geven.

Verder is er een lichte daling in het aantal unieke bezoekers op de speciale Tour-subsite (1,7m miljoen versus 1,9 miljoen) en in app (1,2 miljoen versus 1,3 miljoen). Appgebruik was hoger dan web: er waren 9,5 miljoen pageviews in app versus 5,5 miljoen op de Toursite. 

Cijfers subsite (nos.nl/tour) en NOS app (met tag ‘wielrennen’)
- In totaal raadpleegden ruim 1,7 miljoen unieke bezoekers de Tour subsite (in 2016: 1,9 miljoen). 
- Uitschieter was dinsdag 4 juli. Op die dag bezochten zo’n 260.000 bezoekers NOS.nl/tour. Het hoogste aantal bezoeken werd gehaald op woensdag 19 juli (380.000).
- Per dag gemiddeld 166.000 unieke browsers en 238.000 bezoeken.
- De artikelen met de tag wielrennen zijn op de NOS app door ruim 1,2 miljoen unieke bezoekers gelezen (in 2016: 1,3 miljoen).
- De speciaal ontwikkelde Tour app is ruim 38.000 keer gedownload.

Aantal bezoeken subsite per dag (2017 vs. 2016)

Ster concludeert dat het een heel vergelijkbare Tour de France is met 2016. Salesmanager Rogier van Leijenhorst: Daarbij zou je kunnen stellen dat je wellicht een klassementsrenner als Tom Dumoulin hebt gemist om de cijfers nog verder op te krikken. Met Dumoulin volgend jaar aan de start durf ik te stellen dat we ruim over de 10 miljoen mensen gaan die iets van de Tour zullen zien. Dat is nu 9,4 miljoen.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie