Vertrouwen in nieuws neemt toe, net als bezorgdheid om nepnieuws

NOS meest betrouwbare nieuwsmedium, consumenten meer bereid tot betalen voor nieuws.

123RF

Nederlanders hebben het afgelopen jaar meer vertrouwen in nieuws gekregen. Volgens het Digital News Report Nederland 2021 van het Commissariaat voor de Media - onderdeel van Reuters' Institute for the Study of Journalism is in de jongste doelgroep (18-24 jaar) het vertrouwen wel gedaald.

Nederlanders gebruiken dagelijks vaker nieuws en doen dat meer online en op tv. De verschillen tussen de leeftijdsgroepen zijn enorm. Twee derde van de jongste doelgroep noemt online nieuws en sociale media als voornaamste bron van nieuws. In de oudste groep is dat maar ruim 20 procent. Als het om gebruik van televisienieuws en print als voornaamste nieuwsmedia gaat, zijn de verhoudingen juist andersom.

Nepnieuws

Onafhankelijk van het grotere vertrouwen in nieuws nemen de zorgen over wat echt of nep op internet is in 2021 aanzienlijk toe. Hier is een duidelijk effect van de pandemie te zien. 40 procent van de respondenten geeft aan dat ze afgelopen week foutieve of misleidende informatie over het coronavirus tegen zijn gekomen. Geen ander onderwerp haalt meer dan 22 procent. Het coronavirus domineert naast de berichtgeving dus ook de waargenomen misleidende informatie.

De bronnen waar de respondenten zich de meeste zorgen om maken zijn activisten en actiegroepen (37 procent). Journalisten en nieuwsorganisaties worden  door slechts 7 procent van de ondervraagden genoemd als onbetrouwbaar. 

Vaker betalen voor nieuws

Nieuwsconsumenten zijn vaker bereid om te betalen voor digitaal nieuws. In twee jaar tijd is het deel van de mensen dat een betaalde online nieuwsdienst heeft geraadpleegd gestegen van 11 naar 17 procent. Dat komt aardig overeen met het internationale gemiddelde. 

Verder wordt nieuws steeds vaker via de smartphone geconsumeerd.

NOS bovenaan, GeenStijl onderaan

Het gemiddelde vertrouwen in Nederlandse nieuwsmerken is door de jaren heen opmerkelijk stabiel. Het lijkt erop dat het vertrouwen in nieuwsmerken sterk gebonden is aan het merk en minder gevoelig is voor algemene maatschappelijke ontwikkelingen.

Het NOS Journaal scoort met rapportcijfer 7,4 nog altijd het grootste bereik en hoogste vertrouwen. Daaronder volgen RTL Nieuws en nu.nl met een 6,8. Dagbladen De Volkskrant, Trouw, AD, NRC en Het Financieele Dagblad zitten daar weer net onder.

De Telegraaf, Metro, Lindanieuws en GeenStijl scoren minder goed. Lindanieuws heeft een 5,3 en GeenStijl staat onderaan met een 4,8 als rapportcijfer.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie