Viral van de Week: Wordle, hoe een liefdesgebaar viral ging

Social media-bureau Dorst & Lesser kiest de viral van de week. Impactvolle, scroll-stopping content, die de doelgroep in het hart raakt.

Wie dacht dat de Lingo-hype alweer achter ons lag heeft de afgelopen week niet op Twitter gekeken. Woorden raden is weer helemaal hét, maar wel maar ééntje per dag. Wordle is een hit, en de Twitteraars delen hun score maar al te graag.

Advertentie
advertisement

Het concept is simpel, elke dag mag je een 5 letter woord raden. Je hebt 6 kansen om het woord te raden. Hoe sneller je het woord raadt, hoe meer punten. Kan iemand even checken hoe het met Lucille gaat? In Nederland zouden we zeggen, een kopie van Lingo. Het verrassende van dit spel is dat het niet ontworpen is om elke dag uren te spelen tot het verslavende aan toe. Bij Wordle krijg je elke dag maar 1 kans om je woord te raden en moet je rustig afwachten tot de volgende dag om een nieuw woord te spelen. Je geduld wordt zeker op de proef gesteld. 😉

Oprichter Josh Wardle heeft het spel bedacht voor zijn partner, die een ontzettende puzzelfanaat is. Hij had nooit gedacht dat het zou uitgroeien tot dé online game van dit moment. Inmiddels heeft het spel meer dan 2 miljoen spelers.

Vooral op Twitter gaat het helemaal los. Hierin is de deelknop essentieel geworden. Via deze knop deel je je persoonlijke Wordle score met een emoji. Er ontstaat dan een raster met verschillende gekleurde blokjes die voor iedere speler anders is.

Mede hierdoor heeft het spel een competitief element gekregen, hoe sneller jij je woord raad, hoe meer punten. Wordle houdt niet alleen bij hoe vaak je een woord goed hebt geraden, maar ook hoeveel dagen op rij je speelt. Alles voor de langste streak natuurlijk!

Waar het succes van Wordle aan te danken is,  weet Wordle nog net zo niet. Hij vindt het ‘viral’ gaan maar een beetje eng. Hij voelt zich verantwoordelijk voor alle Wordle spelers en wil iedereen kunnen blijven garanderen dat er elke dag gespeeld kan worden!

Wordle combineert het herkenbare lingo met de kracht van social media  en mond tot mond op reclame. 

Game on!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie