Overslaan en naar de inhoud gaan

Zwakke advertentiemarkt stemt RTL Group somber

Het mediabedrijf merkt dat adverteerders voorzichtig blijven en verlaagt daarom zijn financiële verwachtingen voor dit jaar.
Miniatuurvoorbeeld

Het Luxemburgse mediaconcern RTL Group is somberder gestemd over de jaarprestaties vanwege de aanhoudende malaise op de reclamemarkt. Door de onzekere macro-economische omstandigheden geven bedrijven minder uit aan tv-reclames. Het aantal betalende abonnees van streamingdienst Videoland in Nederland groeide in de eerste jaarhelft van 2023 daarentegen tot bijna 1,3 miljoen. Dat zijn er 17,5 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Streaming groeit door

In totaal tellen de streamingdiensten RTL+ en Videoland nu meer dan 6 miljoen betalende abonnees. Een stijging van 34 procent ten opzichte van een jaar geleden. In Duitsland en Hongarije telt RTL+ al bijna 4,5 miljoen abonnees. Dat is een toename van 31 procent. Die forse groei is voornamelijk te danken aan een partnerschap met Deutsche Telekom dat RTL+ Premium heeft opgenomen in zijn bundel voor Magenta TV.

Het bedrijf heeft als doelstelling om zijn streamingdiensten te laten groeien tot 10 miljoen abonnees. De inkomsten uit streaming moeten uiteindelijk uitkomen op 1 miljard euro en het onderdeel moet in 2026 winstgevend zijn.

RTL verlaagt financiële verwachtingen

RTL zag de opbrengsten in de eerste zes maanden van het jaar met ruim 5 procent dalen tot 3,1 miljard euro. De aangepaste winst voor aftrek van rente, belastingen en afschrijvingen halveerde tot 250 miljoen euro. Ook de nettowinst halveerde ruimschoots tot 132 miljoen euro.

Ondanks dat RTL de eerste tekenen van stabilisatie ziet op de Duitse advertentiemarkt stelde het bedrijf zijn verwachtingen voor het hele jaar bij. RTL rekent nu op een jaaromzet van ongeveer 7 miljard euro. Eerder werd nog uitgegaan van een omzet tussen de 7,3 miljard en 7,4 miljard euro. De aangepaste winst voor aftrek van rente, belastingen en afschrijvingen zal dit jaar uitkomen op 950 miljoen euro, tegen een eerdere prognose van maximaal 1,1 miljard euro.

RTL kondigde eerder dit jaar al aan banen te gaan schrappen bij zijn tijdschriftentak. Daar gaan zo'n zevenhonderd banen verloren. Bij andere onderdelen van RTL Deutschland verdwijnen ongeveer 300 banen tegen 2025.

(Bron: ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in