9,5 praktische merktips voor tijdens de coronacrisis

Het is voor marketeers en ondernemers een periode van twijfel. Wat te doen, wanneer? Een tijd van uitdagende keuzes. Hier wat hulp.

Serhil Yevdokimov, 123rf

Door Gijsbregt Vijn

Kijk ik om mij heen, dan zie ik een Ferrari, een stapel Donald Duck speelkaarten, een computer met hoofden die hoofdschuddend voor pixelvorming zorgen. En dat, terwijl mijn iPhone zich niet los weet te schudden van de oortjes. Van beneden hoor ik licht valse kinderlijke trompet- en vioolgeluiden.

Dat is ongeveer mijn situatie. De situatie vanaf de kamer van mijn oudste zoon. Voor velen een herkenbaar beeld. Ik hoop voor niemand een herkenbaar geluid.

Het is een ongekend, vreselijke situatie waar de wereld zich in bevindt. Waar wij in ons vak veel, maar nooit genoeg invloed op kunnen uitoefenen. En dat gaat knagen.

Het is voor marketeers en ondernemers een periode van twijfel. Wat te doen? En wanneer? Een tijd van uitdagende keuzes, waarbij - als ik naar mijzelf kijk - meer dan ooit opensta voor advies. Omdat het ook de tijd van niks voor jezelf houden is, deel ik graag mijn 9,5 tip voor jouw merk vanaf deze kinderkamer.

TIP 1: Denk in fases

Uit onderzoek van Singular en de analyse van de Chinese uitbraak zien zij drie fases:

1. The Fall. Daar bevinden wij ons momenteel in.

2. The Turnaround. Voorzichtige opheffing van lockdowns en herbelevingen van markten vanaf eind mei tot en met augustus.

3. The Bounce Back: Q4 2020. Blijf niet hangen in vandaag. Denk alvast vooruit. Maak een plan, en pas je aanbod aan per fase.

TIP 2: Creëer waarde

Als merk besta je om waarde toe te voegen aan het leven van mensen. Misschien voor jouw merk nu wel meer dan ooit. Toon de ware merkpropositie. Wees er voor anderen. Hoe? Door te zijn wie je bent en wat je levert.

TIP 3: Media zijn goedkoper

En mensen zitten massaal achter een scherm. Investeer juist nu in jouw merk, als jij de middelen hebt. Wees niet stil tot de bui overwaait. Door nu een impactvol verhaal te vertellen dat op een prachtige manier bijdraagt, kan jij ervoor zorgen dat jouw merk nog jaren in de hoofden en harten van consumenten nagalmt.  Natuurlijk - en alsjeblieft - wel met een gepaste boodschap.

TIP 4: Straal vertrouwen uit

Juist in onzekere tijden grijpen wij terug naar de merken die ons vertrouwen geven, en waar wij op kunnen blijven rekenen. Op kunnen bouwen. Leg daarom de komende tijd extra de focus op de kernbelofte van jouw merk.

TIP 5: Tijd voor het merkfundament

Naast crisis levert het jou ook extra tijd op. Tijd die jij kan aanpakken om nog eens goed naar jouw merk en de marketingstrategie te kijken. Een second opinion. Klopt de belofte nog? Is mijn merkverhaal concreet genoeg? Mikken wij nog op de juiste doelgroep, en zijn de innovaties die op stapel staan nu nog relevant?

TIP 6: Nieuwe gewoontes blijven

Merken die momenteel het digitaal nog niet op orde hebben, betalen daar de prijs voor. Weet dat ook als iedereen straks weer lekker naar buiten mag, de voordelen van het digitale leven blijven bestaan. Focus je daarom in de zesde versnelling op de digitale transformatie van jouw bedrijf zonder de menselijke connectie uit het oog te verliezen. Digitaliseren alleen is niks, klanten (digitaal) kunnen voorzien is alles.

TIP 7: Houd het (ge)makkelijk

Wij zijn zo druk met alles wat er om ons heen gebeurt, dat we geen ingewikkelde verhalen, keuzes of concepten aan kunnen. Dus houd het concreet, simpel, met duidelijke boodschappen en weinig moeite. Wees gebruikersvriendelijker dan ooit. Geef mensen een gerust gevoel. Het gevoel dat zij de juiste keuze maken voor zichzelf en voor anderen in deze lastige tijd.

TIP 8: Durf positief te zijn

Zoals gezegd: het is een vreselijke tijd voor iedereen. En het is van levensbelang hier met respect mee om te gaan. Maar het is door alle negatieve berichtgevingen ook makkelijk om pessimistisch te worden, en te blijven. Durf optimistisch te zijn, want wij verlangen allemaal naar een glimlach in deze tijden. Durf als merk relevante lichtheid te brengen. We snakken ernaar!

TIP 9: Focus op bestaande klanten

Tot slot, zodat ‘ie het best bijblijft: geef aandacht aan de mensen die dichtbij jouw merk staan.  Hier kan jij nu jouw meerwaarde laten zien, de band nóg sterker maken. Wat weer een mooie groei op een later moment kan veroorzaken.

TIP 9,5: Let op jezelf en anderen

Last but not least, deze tip krijgt een half nummer omdat wij dit advies al overal voorbij zien komen. Maar desondanks wilde ik het niet ongenoemd laten. Want binnen onze aangepaste levens van nu, met onophoudelijke calls, slechte bureaustoelen, doorlopend kindermanagement, verhoogde werkstress en weinig buitenlucht, is het des te belangrijker goed voor jouw gezondheid te zorgen. Neem de lunch vrij, ga naar buiten om een rondje te rennen. Of stop eens rond vieren in plaats van rond zessen, en neem je rust.  Per slot van rekening zitten we de komende weken nog in deze thuissituatie, dus zorg goed voor jezelf.

Succes allemaal, blijf kalm en heb vertrouwen in een goede afloop.
Met z'n allen komen we hier doorheen. Stay safe!

Gijsbregt Vijn is managing director van creative agency Lemon Scented Tea en mede- initiatiefnemer van e-commerce agency Bull.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
gtaapk
You can say what you want but these games are the best one https://gta5ios.site/
https://appeven.info/
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie