Premium

Zo wil Ace & Tate zijn omnichannel-strategie verder uitbouwen

Mark de Lange (oprichter Ace & Tate) wil de klant in elke fase van de customer journey een touchpoint bieden.

Ace & Tate

Vorige week vierde het Nederlandse brillenmerk Ace & Tate zijn vijfde verjaardag. Het merk heeft al die jaren niet stilgezeten; winkels schieten als paddenstoelen uit de grond en Ace & Tate heeft een gloednieuwe omnichannel-strategie opgetuigd. Om de stijgende lijn voort te zetten, wil oprichter Mark de Lange de consumentenreis optimaliseren.

Advertentie

De 36-jarige Mark de Lange – sneakers, T-shirt en uiteraard een Ace & Tate bril– heeft Ace & Tate opgericht om modieuze en betaalbare brillen op de markt te brengen. Met een online webshop ging hij de strijd met traditionele optiekwinkels aan. Recept voor succes: ‘Wij bieden de klant in elke fase van de customer journey een touchpoint.’

Digitale oogmeting

Op de website van Ace & Tate kunnen consumenten een digitale oogmeting doen, mits zij een bestaand brilrecept hebben. De test is bedoeld voor mensen tussen de 18 en 40 jaar met bijziendheid (-0,05 tot -2,5 SF) en astigmatisme (cilinder 0,25 tot 2,5 CYL). Het duurt vijftien minuten en binnen 24 uur ontvangen consumenten een gevalideerd brilrecept waarmee zij online een bril op sterkte kunnen bestellen.

Dit lijkt op het eerste oog een gemakkelijk proces, maar een montuur online aanschaffen blijft ingewikkeld. Ten eerste omdat het maatwerk is, maar vooral: aan de kwaliteit van de digitale oogmeting zitten haken en ogen. RTL kopte vorig jaar, nadat deze innovatie werd geïntroduceerd: ‘Deze oogmeting gaat opticiens slapeloze nachten bezorgen’. In het artikel zet oogarts Peter Ringens, secretaris van het Nederlands Oogheelkundig Genootschap vraagtekens bij de test. ‘Wie twee uur Candy Crush speelt op de iPad, krijgt vermoeide ogen en kan daarna minder scherp kijken. Bij de online test is niemand aanwezig die dit corrigeert.

De Lange laat zich hierdoor niet uit de weg slaan. ‘Ook een offline test kan beïnvloed worden als iemand moe is. Op elke innovatie is kritiek van de gevestigde orde. Ik geloof dat algoritmen consistentere metingen kunnen doen. We bieden de online test als een extra service aan, we zullen in onze winkels ook oogmetingen blijven doen.’

Bij Ace & Tate kunnen consumenten kosteloos vier brillen bestellen en thuis uitproberen. Als een bril bevalt, kun je deze opnieuw bestellen en de bril wordt op sterkte gemaakt en toegestuurd. Wordt dat niet een kostbare grap als iemand alsmaar verkeerd afgestelde glazen krijgt? ‘Ik heb nog niet gemerkt dat mensen op deze manier afhaken. Als iemand vaak een bril op sterkte retourneert, dan verwijzen wij hem naar de winkel.

Social influecers met een lokaal bereik

‘Wij zetten verschillende socialmediakanalen in om ons merkverhaal te verspreiden, maar Instagram is het belangrijkste kanaal voor Ace & Tate. ‘Wij werken op Instagram vooral met kleine influencers met een groot lokaal bereik, zoals Imaan Hammam.’ In de toekomst wil De Lange vaker via Instagram Stories de mening van de volgers raadplegen.

Daarnaast lanceert het Nederlandse brillenmerk volgende maand een virtual try-on service. ‘Je kunt via onze site een video van jezelf maken en brillen passen. Ook wordt de functie interactief; het kan op basis van je gezichtsvorm stijlaanbevelingen doen.’

Opmerkelijk genoeg benadrukt De Lange dat Ace & Tate geen hip merk wil zijn. ‘Wij doen vooral wat wij tof vinden en naar mate ik ouder word, zal het merk met mij meegroeien.’

premium

Registreer en probeer 1 maand gratis

Om dit artikel te kunnen lezen heb je een Premium account nodig. Registreer nu en probeer de eerste maand gratis.

Probeer 1 maand gratis Abonneer direct

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie