Premium

Campina wil het merk van ‘veerkracht’ worden, maar hoe?

April dit jaar zette Campina het thema ‘mentale fitheid’ in gang. Nu is er een 0-meting. Hoe staat Nederland ervoor?

Veerkracht
Campina

Een 0-meting, dat klinkt heel erg marketing. Geen toeval dan ook dat het onderzoek naar de veerkracht van Nederlanders in gang is gezet door Carien de Bas, marketing manager bij Campina. Het onderzoek (bureau: Ipsos), moest er komen omdat het zuivelmerk in het voorjaar zijn purpose had aangescherpt naar: ‘Campina voedt de veerkracht van Nederland.’ Als je die veerkracht een push wil geven, moet je wel weten waar die nu staat.

De uitkomsten zijn gelukkig hoopgevend. 85 procent van de Nederlanders zegt zich veerkrachtig te voelen. Wel geeft een derde van de mensen onder de 35 aan minder veerkrachtig te zijn geworden door de coronapandemie.

De 1000 personen in het ‘veerkracht-panel’ kregen natuurlijk veel meer vragen. Welke rol speelt veerkracht in hun leven? Wat helpt ze om veerkrachtig te zijn? En welke doelen stellen ze daarvoor? ‘We zien een aantal uitdagingen’, zegt De Bas, ‘om onze veerkracht te verhogen, moeten we meer bewegen, gezond eten en meer rust nemen. Vooral over die rust zijn mensen niet tevreden. Te weinig nachtrust. Te weinig rust in het hoofd. Daar hebben mensen moeite mee net zoals met hun eigen gewicht.’

Advertentie
advertisement
Sterk starten
Sterk starten Campina

Conditie

Campina vroeg aan de respondenten wat ze doen om veerkrachtig te worden. Een open vraag. Daar kwamen antwoorden op die je op voorhand wel verwacht; dagelijks meer bewegen, stappenteller gebruiken, werken aan de conditie, op gewicht blijven, maar ook weer dat ‘meer rust in het hoofd’ en ‘een betere nachtrust’. De Bas: ‘Bij 75 procent van de mensen die bezig is met veerkracht, speelt voeding een grote rol om zich nóg veerkrachtiger te voelen. Dat is voor Campina een relevante. Zeker in combinatie met beweging, omdat we daar in onze campagnes en samenwerkingen al jaren op inzetten.’ Verder zien De Bas en haar collega’s dat het stellen van doelen, het opstellen van een schema – daar met anderen over praten – en het samen doelen behalen heel erg goed helpen bij (her)vinden of verbeteren van veerkracht.

Maar nu? Wat gaat De Bas met de uitkomsten doen? ‘Met dit onderzoek willen het thema veerkracht jaarlijks blijven agenderen. Daarbij helpen deze consumenteninzichten ons de huidige Sterk met Campina-campagne verder te verrijken.’ De rol van Campina zal gezocht worden in communicatie, inspiratie en activatie. ‘We blijven mensen motiveren in beweging te komen om de dag sterk te starten. Te denken valt aan het aanjagen van challenges zoals samen opstaan, ontbijten en een beetje bewegen, aangemoedigd door topsporters en NOC*NSF. Een goede start van de dag is het halve werk.’

Jaarlijks herhalen

Dus over een jaar? De Bas: ‘We gaan het onderzoek inderdaad jaarlijks herhalen om te kijken of er iets verandert in de veerkracht van Nederland. Concrete KPI’s? ‘Het zou heel mooi zijn als we een positieve beweging zien in de veerkracht van Nederland. Campina kan dit natuurlijk niet alleen beïnvloeden, het thema is veel groter dan dat en dat maakt het ook zo interessant. Tegelijkertijd is het dus van belang om, middels dit onderzoek, scherp te hebben wat we wél kunnen beïnvloeden én op welke manier dit de consument daadwerkelijk gaat helpen.’

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie