Premium

'Communicatie-vraagstukken zijn per definitie technologische vraagstukken'

#SMWRdam opereert dit jaar op het snijvlak van technologie en communicatie. Een gesprek met Maarten Reijgersberg, drijvende kracht achter het evenement.

De internationale Social Media Week wordt vier keer per jaar georganiseerd en vindt dan gelijktijdig plaats in verschillende wereldsteden op verschillende continenten. Van 15 tot en met 17 november is het de beurt aan Rotterdam, samen met Chicago en Santiago. Tijdens de events delen nationale en internationale sprekers ideeën, innovaties en inzichten over hoe social media en technologie het bedrijfsleven, de maatschappij en cultuur wereldwijd veranderen.

, onderdeel van de internationale Social Media Week, werd in 2014 opgericht door Maarten Reijgersberg, eigenaar van socialmedia-bureau RauwCC. 

SMW heeft dit jaar als thema ‘The Invisible Hand: Hidden Forces of Technology’. Waarom dit thema?

&;Onze manier van communiceren verandert continu en technologie speelt daarin een hoofdrol. Communicatievraagstukken zijn daarom per definitie technologische vraagstukken en omgekeerd. De alsmaar veranderende technologie maakt ons efficiënter en dynamischer. Des te belangrijker om de mogelijkheden ervan te begrijpen, om daar je voordeel mee te kunnen doen. Op dit snijvlak opereert en inspireert Social Media Week.&;

Als technologie zo belangrijk is, waarom zie ik dat zo weinig terug in het conference programma?

&;Technologie speelt een rol, maar is niet altijd even zichtbaar. Om een voorbeeld te geven. We hadden vorig jaar twee sprekers van Philips Lighting die vertelden hoe Philips HUE een nieuwe dimensie toevoegt aan tv-kijken, maar ook hoe zij hun fans inzetten voor co-creatie van nieuwe lichtconcepten en het nut van het aansturen van huisverlichting met social media API&;s. Dit communiceren met licht zie ik inmiddels ook terug in het dashboard van mijn Mini. Het geluid van mijn navigatie staat uit en in plaats van door een stem laat ik mij leiden door de lichtinterface van de ring in het dashboard.&

Er speelt van alles: mobile, smart devices, nieuwe platforms, data-analytics, machine learning. Welke technologische verandering zie je zelf als meest ingrijpende voor de komende jaren?

&;Virtual reality en augmented reality hebben een enorme sprong gemaakt dit jaar. Eerst kwam Albert Heijn met Freek Vonk&;s dino&;s, toen had je de Pokémon rage en eind dit jaar brengt Playstation VR-gaming in de huiskamers. De verwachting is dat Microsoft Hololens &;the next big thing&; gaat zijn. Hiermee faciliteren ze een hele interessante blend tussen VR en realiteit. De mogelijkheden voor communicatieprofessionals zijn ongekend.&;

Welke spreker kijk je het meest naar uit?

&;Als ik er één moet noemen, dan is dat Nancy Groves. Nancy is &;head of social&; bij de VN en gaat ons vertellen hoe zij met zeer beperkte middelen de socialmedia-activatie van de VN vormgeeft. Ga er maar aan staan. Hoe hou je de balans, met zoveel verschillende belangen? Dat brengt me meteen bij mijn tweede favoriet: Steven Mehringer van de NAVO. Hij heeft in vijf jaar tijd de NAVO getransformeerd tot het summum van digitale communicatie waar menig corporate jaloers op kan zijn. Beiden schuiven ook aan in een paneldiscussie over social media en innovatie in diplomatie.&;

De line-up van spreker biedt veel corporate vertegenwoordigers. Hebben kleine organisaties ook iets aan SMW?

&;Zeker, we brengen juist een mooie mix van kleine en grote cases. Juist doordat we onze sprekers aanmoedigen om niet alleen hun successen te delen, maar ook hun falen. Daarbij zijn zowel de verhalen van zowel grote corporates als kleinere organisaties bijzonder leerzaam. Overigens worden kleine organisaties heel snel groot. Vorig jaar stond Jolique Möller op een van onze kleinere podia. Dit jaar staat ze met een aantal influencers op ons hoofdpodium waar ze vertelt over hoe ze met haar marktplaats voor influencers de wereld aan het veroveren is.&;

Line-up en kaarten
SMWRdam vindt van 15 tot en met 17 november plaats in LantarenVenster, Rotterdam. Aangekondigde sprekers zijn Thomas van Schaik, Manager Marketing & Commerce bij NOC*NSF, Nancy Groves, Social Media Team Leader bij de Verenigde Naties, Steven Mehringer, Head of Communications bij de NAVO, Karlijn Vogel-Meijer, Manager Social Media bij KLM, Karlijn Krol, Consultant Social Business bij PostNL, Jeroen Koopman, Creative Producer bij NewBeTV, Kirsten Steenvoort, Brandmanager bij VIVA, Birgit Zuurveld, Community Manager bij Renault, Thomas Smagge, helft van het YouTube-duo Stellig en Noah Zeeuw, YouTuber en Creative Lead bij Onlane en Ponkers.
Naast het inhoudelijk programma, verdeeld over twee zalen, biedt ook heel praktische sessies. Tijdens de ‘Expert Sessions’ presenteren verschillende bedrijven kort en bondig hun belangrijkste tips & tricks. En meer nog dan in voorgaande edities is er ruim aandacht voor netwerken. Ook kunnen bezoekers alle dagen vragen stellen aan de experts van onder andere OBI4wan, Komfo en Social Seeder. Verschillende side-events zorgen ervoor dat elke deelnemer met nieuwe inspiratie én nieuwe contacten en kansen vertrekt.
Op en via social media worden elke week nieuwe sprekers bekendgemaakt.

Vanaf vandaag zijn de driedaagse VSP-passen een week lang met 50% korting online verkrijgbaar. Zodra de line-up compleet is en de dagindeling bekendgemaakt kan worden, zijn ook de dagpassen beschikbaar.

 
Advertentie
advertisement
premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie