Consument heeft vertrouwen in sterke magazinemerken

In tijden van dalend vertrouwen zijn sterke magazinemerken voor de consument belangrijker dan ooit te voren, zegt Joyce Nieuwenhuijs

Joyce Nieuwenhuijs, Director General Interest Sanoma

Het vertrouwen in Nederland daalt sinds de recessie van 2008 nog elk jaar. Vooral bankiers, politici en social media worden als het minst betrouwbaar gepercipieerd. Het vertrouwen in social media is het sterkst gedaald. Slechts 19 procent geeft aan social media te vertrouwen, zo blijkt uit onderzoek. Door nieuwe technologieën kunnen we steeds makkelijker voor de gek gehouden worden. Het wordt steeds lastiger om te bepalen wie we kunnen vertrouwen. Daar komt nog bij dat informatie snel, en in grote hoeveelheden tot ons komt. Het onderscheid maken tussen betrouwbare en niet betrouwbare informatie vraagt veel van de consument. Daarmee zijn vertrouwde meken een belangrijke filter. Magazinemerken zijn zelfs een baken.

Joyce Nieuwenhuijs legt uit: ‘Vertrouwde magazinemerken zijn nu belangrijker dan ooit tevoren. Lees, koop of ervaar je iets binnen jouw vertrouwde merk, dan twijfel je niet aan de betrouwbaarheid. Je vertrouwt het merk en daarmee de boodschap. Het is dan ook niet voor niets dat alleen vertrouwen in échte journalistiek met 5 procent is gestegen.’
Door jarenlange binding met consumenten heeft Sanoma een vertrouwensband met hen opgebouwd. Nieuwenhuijs geeft een voorbeeld van twee jaar geleden. ‘Hoewel na de terroristische aanslag in Parijs werd afgeraden om drukke plekken te bezoeken, was het op de Margriet Winterfair drukker dan ooit.’

Meer voorbeelden: een artikel over de pil in Libelle en Margriet zorgde voor een enorme toename in de vraag naar de pil, en daarmee een drastische verlaging in geboortecijfers.
Ouders van Nu droeg twee jaar geleden bij aan het verlengen van verlof voor vaders. Het magazinemerk verzamelde 41.000 handtekeningen en bood die aan minister Asscher aan. Hij kondigde twee weken later aan het verlof te gaan verlengen.
Het ministerie van Buitenlandse Zaken haalde alle informatie over de ramp met de MH17 uit de liveblog van NU.nl, in plaats van bij het ANP en Viva kwam in 2017 met een #IkOok campagne, nog vóór #metoo, waardoor het aantal aanmeldingen bij Centrum Seksueel Geweld verdubbelde.


Nieuwenhuijs: ‘Vroeger fungeerden onze merken al als influencer. Zelfs al voordat het woord influencer ontstond. We maken dus impact en zetten Nederland in beweging.’

Wekelijks lezen 1,7 miljoen mensen Libelle. Dat zijn 30 volle Johan Cruijff arena’s vol!

Cijfers onderstrepen dat het vertrouwen in magazinemerken heel groot is: 73 procent van de lezeressen van een betaald tijdschrift ziet dit als een betrouwbare bron van informatie. Nog eens 57 procent haalt ideeën uit advertenties van het favoriete magazine. De koopintentie onder trouwe abonnees is maar liefst 45 procent.

Zo bleek uit onderzoek in samenwerking met IPG Mediabrands over vertrouwen in mediatypen dat ook nog eens laat zien dat het vertrouwen wat de consument heeft in sterke merken, een grote invloed heeft op de mate waarop een commerciële boodschap wordt geconsumeerd. ‘Als je een advertentie namelijk in een vertrouwde omgeving plaatst, zorgt dit voor een verhoogde impact op de merkvoorkeur (+52.4%) en op de koopintentie. Kijken we naar de verschillende typen media, dan zien we dat de gepercipieerde betrouwbaarheid van het product en het merk en de koopintentie hiervan binnen magazines, print dus, nóg hoger ligt dan binnen een online omgeving. Bij trouwe lezers is dit effect deze zelfs nog 4 procent hoger.’ 


Het is een indicatie dat de langdurige band en binding die abonnees met ‘hun’ merk hebben opgebouwd, leidt tot nog meer vertrouwen in het merk. Daar komt volgens Nieuwenhuijs nog bij dat een boodschap die gelezen wordt vanaf een printmedium beter wordt verwerkt in de hersenen en daardoor langer blijft hangen. ‘Daarmee blijft print een enorm krachtig middel om de doelgroep te bereiken en in beweging te zetten. Een essentieel onderdeel van iedere crossmediacampagne dus.’

Libelle bestaat volgend jaar 85 jaar en bereikt maandelijks ruim anderhalf miljoen vrouwen online en trekt jaarlijks 84.000 bezoekers naar de Libelle zomerweek. Maar vergis je niet: Libelle bereikt nog steeds de meeste vrouwen met print. Wekelijks lezen 1,7 miljoen mensen Libelle. Dat zijn 30 volle Johan Cruijff arena’s vol!

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.