Covuity wordt mogelijk nieuwe naam Pfizer-vaccin

Eind mei en begin juni is een groot aantal merkregistraties over de hele wereld verricht voor de merknaam Covuity.

Let op: Logo-suggestie
Chiever

Het zou goed kunnen zijn dat Covuity de merknaam wordt van het nieuwe Covid-vaccin dat ontwikkeld is door Pfizer en BioNTech. Het merkenregister verraadt vaak de nieuwe plannen rondom merken.

Advertentie
advertisement

Merkregistraties over hele wereld

Een onderzoek in de verschillende internationale merkenregisters laat zien dat BioNTech eind mei en begin juni van dit jaar een groot aantal merkregistraties over de hele wereld heeft laten verrichten voor de merknaam Covuity. Registratie begon in Duitsland en de Verenigde Staten op 29 mei. Daarna volgden in een hoog tempo de Europese Unie en een kleine 100 andere landen over de hele wereld.

Meer namen

Toch is het nog niet zeker dat Covuity ook echt de merknaam voor het vaccin wordt. BioNTech heeft eind mei meer namen gedeponeerd: zo vroeg het bedrijf ook bescherming aan voor de merken Rnaxcovi, Kovmerna en Comirnaty.

Bewijs van inschrijving merknaam Covuity
Bewijs van inschrijving merknaam Covuity

Beste papieren

Maar het is wel duidelijk dat Covuity de beste papieren heeft. De farmaceut heeft voor Covuity in veel meer landen merkregistratie aangevraagd dan voor de andere drie merken. Bovendien is de naam Covuity van de vier namen internationaal natuurlijk het beste bruikbaar: je spreekt Covuity nu eenmaal wat makkelijker uit dan bijvoorbeeld Rnaxcovi of Kovmerna. Ook het feit dat de naam Covuity een duidelijke verwijzing naar Covid bevat, spreekt in het voordeel van deze naam. Het moet toch een naam zijn die wereldwijd makkelijk aanslaat en herkend wordt.

Beren op de weg

Toch zijn er voor BioNTech en Pfizer mogelijk nog wat beren op de weg. In de eerste plaats moet nog blijken of niet iemand oudere merkrechten bezit voor een naam die lijkt op Covuity. Mocht dat het geval zijn, dan kan dat een obstakel zijn. Maar vooralsnog lijkt dat goed te gaan: in verschillende landen, waaronder de Europese Unie, is de merkregistratie inmiddels definitief, wat betekent dat niemand bezwaar heeft aangetekend.

Extra hoepeltje

Maar ook als er merkenrechtelijk geen probleem is, is de buit nog niet binnen. Farmaceutische merken moeten namelijk door een extra hoepeltje springen: de hoepeltjes van de organisaties die toezicht houden op de naamgeving van medicijnen. Dat is een procedure die geheel los staat van de merkregistraties en waarbij vooral gekeken wordt naar veiligheidsaspecten en mogelijke verwarring met bestaande medicijnnamen. Ook als de merkregistraties dus helemaal in orde zijn kan Covuity in dat circuit toch nog stranden.

 

Bas Kist - Merkenbureau Chiever

Plaats als eerste een reactie

Advertentie