Meta ziet de winst bijna halveren, mede door lagere advertentie-inkomsten

Meta (eigenaar van Facebook, Instagram, WhatsApp en meer diensten) merkt dat adverteerders de hand vaker op de knip houden.

Moederbedrijf Facebook krijgt nieuwe naam: Meta 
Facebook

Meta Platforms, het moederconcern van Facebook, WhatsApp en Instagram, heeft in het derde kwartaal de omzet opnieuw zien dalen. Dat maakte het Amerikaanse socialemediabedrijf bekend na het slot van de beurshandel in New York. Verder halveerde de winst, vooral door hogere kosten. Op Wall Street vielen de cijfers slecht want het aandeel ging in de handel nabeurs fors onderuit, bovenop het stevige koersverlies van eerder op de handelsdag.

Advertentie-inkomsten staan nog druk

De omzet zakte met 4 procent in vergelijking met een jaar eerder tot 27,7 miljard dollar. In het tweede kwartaal zag Meta de omzet al voor het eerst in zijn bestaan dalen omdat adverteerders vanwege de economische onzekerheid scherper op de uitgaven letten en terughoudender zijn geworden met reclames. Reclame-inkomsten zijn met afstand de belangrijkste inkomstenbron van Meta. Het bedrijf van topman Mark Zuckerberg gaf in juli aan dat die inkomsten ook in het derde kwartaal onder druk zullen staan.

Voor het vierde kwartaal rekent Meta op een omzet tussen de 30 miljard tot 32,5 miljard dollar. De nettowinst was 4,4 miljard dollar, tegen 9,2 miljard dollar een jaar eerder. De kosten stegen met 19 procent naar 22 miljard dollar. Om die kosten in bedwang te houden heeft Meta een vacaturestop aangekondigd.

Metaverse blijft een kostenpost

Verder is het bedrijf uit Californië bezig met grote investeringen in de metaverse. Die droom van Zuckerberg bestaat uit een virtuele wereld waarin mensen allerlei zaken kunnen doen vanuit hun eigen huis. Zo kunnen ze elkaar ontmoeten in een virtuele omgeving, maar ook gamen of sporten.

Die metaverse-droom kost nog jarenlang heel veel geld, maar brengt in die jaren weinig op. In het derde kwartaal maakte de Meta Reality Labs-divisie een verlies van 3,7 miljard dollar en leverden verkopen van de Quest 2-headset 285 miljoen dollar op. De inkomsten zijn bijna gehalveerd ten opzichte van het vorige kwartaal, mogelijk omdat Meta de verkoopprijs van de headset in augustus met honderd dollar verhoogd heeft. 

Meta wil groeien met Reels

Het aantal dagelijks actieve gebruikers van de apps van Meta bedroeg afgelopen kwartaal meer dan 2,9 miljard, maandelijks gaat het om 3,7 miljard mensen. De groei van met name Facebook vlakt al enige tijd af, mede door concurrentie van TikTok en Snapchat. Een van de terreinen waarop Meta wil groeien zijn de zogeheten Reels, korte video's die lijken op de muziekfilmpjes die gebruikers van TikTok verspreiden.

[Bron: ANP / Redactie Adformatie]

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie