Premium

Deel marketing met jonge mensen!

Fit for the future zijn betekent dat organisaties de jonge generatie koesteren en een plek geven, volgens marketingprofessional Schiphorst.

Emiel Schiphorst

Door Emiel Schiphorst
 

Een beeld schetsen bij ‘The future of marketing’ doe ik graag aan de hand van drie invalshoeken: omgevingsinvloeden, operationele branche-ontwikkelingen en persoonlijke ontwikkeling.

Omgevingsinvloeden

Omgevingsinvloeden verschaffen je als cmo of als strategisch marketeer altijd een theoretische toolkit en elke Nima-opleiding besteedt aandacht aan die omgeving. Er zijn op dit moment veel invloeden die grote impact hebben, maar laten we er twee uitlichten:

De eerste is de ontwikkeling in arbeid (lonen) en inflatie, want die hebben invloed op de kosten en dus onze méérkosten. Dat heeft gevolgen voor de inzet van mens of machine. Arbeid wordt duurder, maar ook schaarser. Loonkosten nemen toe en automatisering wordt juist goedkoper. Het uitbesteden en vervangen van mensen en processen is aan de orde van de dag. De nieuwe Nederlandse unicorn Datasnipper levert een mooi voorbeeld van die gevolgen.

Nu we steeds meer data voor marketingdoelen verzamelen, kun je het resultaat beter voorspellen. Arbeid wordt grotendeels een (AI-) proces. Steven van Belleghem schreef er in 2017 een goed boek over, maar ook SparkOptimus sprak er rond die tijd al van. Inmiddels is deze hype een trend en met die wetenschap moet je als marketeer gaan investeren in AI-processen.

Het tweede dat ik wil benoemen zijn de enorme arbeidstekorten. Of het nou dierenartsen, tandartsen, marketeers of andere ‘professionals’ zijn, we moeten zuinig zijn op menselijk kapitaal. Inmiddels zien we vanuit een (startup) dochterbedrijf binnen onze holding, dat we met jonge mensen nieuwe kennis, cultuur maar ook andere energie binnenkrijgen. Deze Gen-Z collega’s werken ‘anders’. Die nieuwe kennis en energie is ons veel waard en recentelijk heeft dat ook gezorgd voor positieve doorstroom naar managementposities.

Een frisse jonge blik. Het is voor je bedrijf van grote waarde om te zien dat jonge marketeers het verschil kunnen maken, mits je ze in hun kracht zet. Zorg ervoor dat zij doorstromen naar bepalende posities. Vervang je marketeers niet, maar laat ze werken met talent. Je zal zien dat er nieuwe energie ontstaat.

Gen-Z'ers werken 'anders'

Branche-ontwikkelingen

Een tactisch operationele zaak die nu speelt is de implementatie van de ESG’s. Wat kun je daar als marketeer mee? Hoe je ze goed meetbaar maakt liet Baukje Taphoorn, cmo van Bol.com onlangs zien. Door je marketingprocessen aan te passen, kun je hier echt iets mee doen. Minder verpakking, recycling in logistiek en het bewust kiezen van duurzame leveranciers om ze zichtbaar een duurzaamheidslabel te geven. Bij succes krijg je het B- Corp-label. Voor wie onderscheidend wil zijn als marketeer is dit een tip.

Marketing wordt steeds meer bepalend bij operationeel omnichannel-succes. Marjolein Visser RM besteedt daar veel aandacht aan in haar laatste editie van BasisBoek Online Marketing, wat door veel jonge vakgenoten als studieboek wordt gebruikt. In de praktijk betekent het, dat je alle verkoop- en communicatiekanalen in de customer journey – van winkel tot verkoop via socials - afstemt op het campagnemanagement via de marcomkanalen. Klinkt heel leuk, maar met je historie is dat de grootste uitdaging. Zodra je het eenmaal op orde hebt, volgt dat succes. Platformen zijn hier goed in en worden alleen maar groter. Daar probeer ik als marketeer learnings uit te halen: click en collect on the go, pick up op dezelfde dag, meer online support (via teams/zoom) bij complexere artikelen.

Persoonlijke ontwikkeling

De toekomst van een organisatie zie je door te signaleren en erkennen, gevolgd door investeren en meedoen. Dat is ondernemerschap, waarbij de risico’s en analyse vooraf goed zijn doordacht. Het vereist nieuwe vaardigheden van marketeers. Nima en zijn samenwerkingspartners investeren hierin met bijeenkomsten, opleidingen Nima A, B, C, D, netwerken én congressen. Kennis delen is heel waardevol en houdt ons scherp, maar ook hier moeten we aandacht blijven geven aan jonge collega’s. Neem ze mee, introduceer ze en geef ze vakliteratuur mee, zoals het winnende boek van de Marketing Literatuur Prijs met focus op AI in Marketing. Jonge talenten aan de marketingtop geven ons allemaal energie!

Deze rubriek kwam tot stand in samenwerking met Nima. 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie