Premium

Dirk kiest Natwerk als creatief partner: 'We maken beiden tegendraadse keuzes'

‘Veel merken staren zich nog altijd op blind op televisie, maar Dirk gelukkig niet’, aldus Reinier Steures van Natwerk.

Dirk wil jaarlijks '10 tot 15 nieuwe winkels' openen

Natwerk is het nieuwe creatieve bureau van Dirk van den Broek. De supermarktketen neemt hiermee afscheid van Total Design, waarmee het de afgelopen jaren op creatief vlak samenwerkte. Ovide Agency blijft verantwoordelijk voor de pr-activiteiten en Media Maatschap voor de media-inkoop van Dirk.

Natwerk zal de communicatie-uitingen van Dirk op radio, outdoor en online voor zijn rekening nemen. Op dit moment wordt er ‘hard gewerkt aan de eerste briefings’, aldus Reinier Steures, eigenaar van Natwerk. Het resultaat hiervan moet nog dit jaar het levenslicht zien.

De winkelketen spreekt daarnaast de ambitie uit vanaf nu jaarlijks 'tien tot vijftien nieuwe winkels' te willen openen. Op dit moment heeft het van oorsprong Amsterdamse familiebedrijf 129 winkels verspreid over Nederland.

Natwerk is geen onbekende van Dirk. De afgelopen jaren ontwikkelde het Amsterdamse bureau de online arbeidsmarktcampagnes ‘Werven als een pro’ en ‘Omscholen als een pro’ voor de supermarktketen. En nu gaat het dus als vaste partner aan de slag voor Dirk.

Waarom Natwerk? 'Dit bureau is echt creatief, denkt buiten de gebaande paden en pakt zaken, net als wij bij Dirk, nét even anders aan. Dat past goed, zeker in een tijd waarin we boodschappen voor iedereen betaalbaar willen houden', aldus Marcel Huizing, algemeen directeur van Dirk.

Geen peperdure tv-reclames

De start van de samenwerking met Natwerk volgt kort op de bekendmaking dat Dirk is gestopt met tv-reclames. Sinds afgelopen juni is de discounter niet meer op televisie terug te vinden. Huizing: ‘Dirk wil alles op alles zetten om boodschappen voor iedereen betaalbaar te houden, en daar passen grote budgetten voor peperdure tv-reclames en -zendtijd op dit moment niet bij.’

Steures: 'Met alle respect: alle supers in Nederland doen hetzelfde aan marketing. Lidl, Albert Heijn, Jumbo, ze hebben allemaal over the top familie-reclames, ze hebben allemaal een kledinglijn. Dirk doet daar niet aan mee, en daarom passen ze goed bij Natwerk. Wij zijn beiden niet volgzaam, willen juist zélf de trend zetten.’

Vindt Steures het als reclamemaker niet jammer níet op televisie te adverteren met een groot merk als Dirk? 'Nee, juist niet. Ik zie de extreme focus op televisie als de teloorgang van reclame. Er is zoveel meer impact te maken met andere middelen. Veel marketeers staren zich nog altijd blind op televisie, maar Dirk gelukkig niet. En ja, je gaat Dirk zeker wel zien op tv, maar niet met een commercial’, zegt hij met een knipoog.

Dirk bespaart kosten

Net als andere retailers staat Dirk door de huidige inflatie onder druk. Hoe springt de super hiermee om en welke rol gaat Natwerk spelen in dit kader? Steures: 'Dirk durft tegendraadse keuzes te maken. Op de prijsstijgingen heeft het geen invloed, maar op andere kosten wel. Door te stoppen met tv-reclame bespaart Dirk kosten en geeft het een sterk signaal af, waar er genoeg merken zijn die kosten één op één doorbelasten aan de consument. Het is aan ons als Natwerk de taak die sterke visie van Dirk op retail door te vertalen in campagnes waarin dit soort keuzes meer aandacht krijgt.'

Vorig jaar kwam Dirk veelvuldig in het nieuws met de Tijd is Rijp-actie (van de hand van Total Design), waarmee het de btw op groente en fruit wil afschaffen. Inmiddels zijn de gewenste 50.000 handtekeningen verzameld en heeft Marcel Huizing de petitie kunnen aanbieden aan de Tweede Kamer. De fracties in het coalitieakkoord hebben laten weten het voornemen 'te hebben opgenomen'. Huizing: 'Den Haag is aan zet en Dirk blijft zich -samen met Natwerk- hiervoor inzetten, zodat het onderwerp bij politici op de agenda blijft staan.'

Advertentie
advertisement
premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Reacties:

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Gerben Busch
Ik zou beginnen met zo'n handig opvouwbaar DIRK boodschappentasje door de brievenbus te gooien (waar mogelijk). Of gratis meegeven bij de kassa. Topreclame.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie