Premium

Dirk stopt met tv-reclame, wil supermarktproducten niet duurder maken

De supermarktketen zegt te moeten kiezen tussen duurdere supermarktproducten en stoppen met tv-reclames.

Supermarktketen Dirk stopt om financiële redenen per 1 juni met reclames op televisie. In de komende weken is nog een commercial te zien waarin Dirk terugblikt op zijn commercials door de jaren heen.

Advertentie
advertisement

Dirk wil kosten besparen

‘In tijden dat alles alleen maar duurder wordt in de supermarkt, willen wij kosten besparen. Daar passen grote budgetten voor tv-reclames en zendtijd op dit moment niet bij. Onze klanten moeten zeker in deze tijd kunnen rekenen op ons’, meldt Marcel Huizing, algemeen directeur van Dirk van den Broek in een statement. Gevraagd om een toelichting op de kostenbesparing, zegt Huizing tegen Adformatie: ‘De inflatie blijft pieken en de marges staan onder druk, dus we hebben twee opties. Eén is de producten in de supermarkt duurder maken en doorgaan op dezelfde voet. Twee is zelf proberen minder kosten te maken, zodat we boodschappen voor iedereen betaalbaar houden.’

In een LinkedIn-post schrijft Huizing onder meer: 'Door te stoppen met TV commercials besparen we ruim 35% van ons totale marketingbudget. Dat zit ‘m met name in de hoge inkoopkosten van zendtijd. De zogeheten GRP’s vinden al langer gretig aftrek bij grote supermarkten en (online) gokbedrijven die diep in de buidel tasten om de aandacht van de kijker te krijgen.'

Dirk blijft reclame maken en winkels openen

Huizing benadrukt dat Dirk wel blijft adverteren op internet en radio en zijn relatiemagazines blijft uitgeven. Ook blijft de keten investeren in het moderniseren van bestaande winkels, onder andere met een zelfscanservice. Daarnaast opent Dirk in de komende maanden minimaal vier winkels in grote steden. De komende jaren wil Dirk tien tot vijftien nieuwe winkels per jaar openen.

Afscheidscommercial

De komende twee weken is een afscheidscommercial van Dirk op televisie te zien. In die commercial, hieronder te zien, zijn fragmenten uit oudere commercials te zien en herhaalt de supermarktketen zijn boodschap: ‘Op Dirk kun je rekenen!’ De commercial is afkomstig van bureau Total Design.

Dirk is eerste bedrijf dat stopt met tv

Voor zover bekend is Dirk het eerste Nederlandse bedrijf dat in deze tijd stopt met adverteren op televisie. De inflatie in Nederland stijgt al maanden hard en veel bedrijven, waaronder supermarkten, hebben te maken met hogere inkoopprijzen door onder andere de oorlog in Oekraïne en logistieke problemen door coronalockdowns. 

Adformatie publiceerde in april het premiumartikel: Zo overleef je als CMO de koopkrachtcrunch. 

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden
Advertentie