Premium

Energiedrank Tenzing wil merk bouwen rond hardlopen en klimmen

De associatie met duurzaamheid rond energy drinks is ver weg. Toch gelooft Huib van Bockel vurig in zijn duurzaam alternatief voor Red Bull.

Tenzing gelanceerd in Nederlandse markt

Zes jaar geleden lanceerde de Nederlander Huib van Bockel het merk Tenzing in de UK. De Nederlander, die nog steeds de meerderheid van de aandelen heeft, wilde een duurzaam alternatief neerzetten in de markt van energy drinks, die overbevolkt is met lawaaierige merken met veel uitlaatgassen zoals Red Bull, Rockstar en Monster. Tenzing is als een strijkorkest op een rockpodium, een toerfiets in een racemotorenzaak, een stilte-retraite in Chersonissos. Of op zijn minst, een vreemde eend in de bijt. Kansloos zou je denken. Maar toch zegt Van Bockel met Tenzing behoorlijk succesvol te zijn in Groot-Brittannië. ‘We liggen daar in elke supermarkt, ook in Marks & Spencer. We groeien er zes keer harder dan de markt en we zijn de derde hardst groeiende in de categorie.’ Deelt Van Bockel ook omzetcijfers? ‘In 2021 draaiden we 14 miljoen pond in retail-omzet. Daarmee zijn we geen mainstream-merk, maar ook geen niche-speler meer.’

Van Bockel, die met zijn gezin terug wilde naar Nederland, heeft Tenzing ook hier gelanceerd. Wat beweegt de entrepreneur achter deze ‘vreemde eend in de bijt’. En hoe wil hij Tenzing ook in ons land een rol tussen Red Bull, Rockstar en Monster geven?

Range
Range

Tenzing bestaat al ruim zes jaar, maar we kennen het in Nederland nog niet. Wat is de kern van het merk?

‘Tenzing is een merk in de categorie energy drinks dat veel lager in suikers is dan de andere merken en bovendien gefabriceerd is met louter natuurlijke ingrediënten.’

 

‘Reguliere’ energiedranken bevatten vaak onder meer caffeïne en Taurine. Tenzing ook?

‘Alle energie dranken zitten vol met artificiële ingrediënten, en het geld dat ze met de verkoop verdienen gaat in CO2-uitstotende marketingstunts en sporten. Die cirkel wilde ik doorbreken door ingrediënten uit de natuur te halen en ons geld terug te investeren in de natuur met duurzaamheidsprojecten. Dus de cafeïne die in Tenzing zit is van natuurlijke oorsprong, uit koffie en thee. Er zit vitamine C van fruit en elektrolyten van Himalayazout. En de smaakmakers, bijvoorbeeld framboos en yuzu (citrusvrucht, red.), zijn van echte vruchten. Alles is dus uit de natuur, dat werkt minimaal net zo goed en smaakt een stuk beter.

Hoe kwam je erop om Tenzing te ontwikkelen?

‘Ik was op reis in de Himalaya, waar thee met zout en citroen wordt gedronken. Daar kwam ik op het idee om een energiedrank te ontwikkelen met veel minder suiker en natuurlijke cafeïne - uit koffie en thee dus – wat een veel zachter effect heeft. De gemiddelde frisdrank heeft een suikergehalte van zo’n 11 procent. Het is een publiek geheim dat dat ongezond veel is. Ik wilde toe naar een isotonische dorstlesser, waarbij zowel suiker- als zoutgehalte dicht tegen dat van je eigen bloedspiegel aanzit. Deskundigen in de categorie waren zeer sceptisch of dit commercieel wel zo’n goed idee was, omdat we met z’n allen zo gewend zijn aan zoet, maar ik wilde dat toch niet oplossen met zoetstoffen. Anders komen we nooit van die “sweet tooth” af.’

Jamling Tenzing en Huib van Bockel
Jamling Tenzing en Huib van Bockel

Waarom de merknaam Tenzing?

‘Mijn vader was een groot fan van Tenzing Norgay (1914-1986, red.), een Nepalese Sherpa die samen met de Nieuw-Zeelander Edmund Hillary als eerste de top van de Mount Everest, bereikte. Tenzing Norgay deed er alles voor om als eerste bovenop die berg te zijn. Bijkomend “gelukje” is dat “zing” ook nog “energie” betekent. Ik ben naar Nepal gereisd om de Tenzing family te ontmoeten en hun goedkeuring en medewerking te vragen. Zij zijn nu partners in de business.’ (Zie foto hierboven.)

 

Tenzing presenteert zich echt als een do-good-brand. Wat levert het merk voor bijdrage aan de wereld?

‘We doen er veel aan om onze emissie zo laag mogelijk te houden en dingen zoveel mogelijk lokaal op te lossen. Ik geloof heel erg in transparantie en daarom laten we onze carbon footprint door een onafhankelijke organisatie uitrekenen – best kostbaar – om dat vervolgens op elke verpakking te zetten. Ons adagium over onze emissie luidt dan ook “we know it, we show it, we lower it, and what we can’t lower: we offset”. De emissie díe we hebben, compenseren we dus. Wij compenseren zelfs meer dan we uitstoten en zijn daarmee “klimaatpositief” Door er zo open over te zijn, hoop ik andere merken ook over te halen om de voetafdruk te vermelden. Als dat gewoon wordt, de norm wordt, dan zijn we een stuk verder in de wereld.’

 

Toch lijkt het moeilijk verdedigbaar dat de CO2-emissie in de wereld lager wordt. met de komst van Tenzing. Of haal je veel fans weg bij Red Bull, Rockstar en Monster?

‘Het is niet zo dat mensen niks dronken voor Tenzing er was. Als iemand alleen water uit de kraan dronk en nu veel Tenzing dan is de footprint groter (alhoewel wij wel alles – en meer – compenseren. Maar we hebben een klein marktaandeel en de meeste mensen dronken daarvoor iets anders. Wij worden bijvoorbeeld veel als een verfrissend alternatief voor een kop koffie gedronken. De uitstoot van een “on-the-go” kop koffie is veel groter. Een switch naar Tenzing heeft dus een positieve impact.’

Wat is de overweging om in aluminium te verpakken?

‘Aluminium blikjes zijn - in tegenstelling tot bijvoorbeeld PET-flesjes - volledig en oneindig recyclebaar. Op dit moment gebruiken we 50 procent gerecycled aluminium en 50 “virgin” aluminium. Onze missie is om ons gebruik van gerecycled aluminium op te voeren tot 70 procent in 2025.’

 

Waarom niet gewoon gebruik maken van 100 procent gerecycled aluminium?

‘Dat aanbod is er gewoon niet. Elke keer dat een aluminium product op de verkeerde manier wordt weggegooid, verliest onze economie dat aluminium uit de loop. Daarom hebben we – zowel in Nederland als in de UK – de statiegeldregeling zo snel mogelijk nodig.’

Met passiefruit en ananas
Met passiefruit en ananas

Hoe ga je het merk bouwen in Nederland?

‘Waar andere merken worden gebouwd rondom uitstoot (Van Bockel doelt op sponsoractiviteiten zoals Red Bull Racing en Monster Motocross, red.), kiezen wij voor de pijlers hardlopen en klimmen, bolderen. In die community’s proberen we milieugerichte projecten te ontplooien. In de UK hebben we bijvoorbeeld een Tenzing Clean Air Running app gelanceerd die laat zien wat de schoonste, meest smogvrije route is om hard te lopen. Dat gaan we mogelijk ook naar Nederland halen.’

 

En verder vooral aanwezig zijn in running shops en bolder-hallen?

‘Ja, en voor dergelijke locaties, ook bij Bever trouwens, hebben we een poeder in de handel gebracht.’

 

Tenzing staat al in de schappen van Jumbo, Albert Heijn en een enkele klant van Superunie, wat zijn de volgende groeistappen?

‘Niet met reclame, daar is geen budget voor, maar met kleine projecten. Bijvoorbeeld het bouwen van vuilniscontainers op de Mount Everest. En het legen daarvan natuurlijk. Het Nederlandse model is zwaar voor food-start-ups omdat de retail heel veel investeringen verwacht. Dat is in de UK overigens veel makkelijker allemaal. Maar ik dacht, ik ben nu toch terug in Nederland, dan kan ik het net zo goed hier maar lanceren. Ik denk wel eens aan een speech van Raymond Cloosterman. Die moest tien jaar buffelen, ging bijna failliet en ging toen met zijn Rituals door “een onzichtbaar poortje heen”. In de UK zijn we daar ook doorheen. In Nederland wordt het eerst nog buffelen.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie