Facebook investeert tien miljard dollar in zijn metaverse-afdeling

Facebook ziet de metaverse als dé opvolger van zijn apps en diensten en trekt het bedrijfsonderdeel daarom ook los van zijn social media.

Oculus

Facebook investeert dit jaar tien miljard dollar in Facebook Reality Labs, zijn metaverse-afdeling waar Facebook grootse verwachtingen van heeft. De komende jaren wil het bedrijf daarom meer gaan investeren in Reality Labs. Dat schrijft Facebook in een toelichting op zijn kwartaalcijfers, waar onder andere The Verge over bericht.

Volgens Facebook zijn AR (Augmented Reality) en VR (Virtual Reality) 'de volgende generatie van onze online sociale ervaringen'. Facebook Reality Labs is al verantwoordelijk voor het ontwikkelen van Oculus Quest-VR-headsets en Portal-videobel-apparatuur. De komende jaren zal het bedrijfsonderdeel AR- en VR-apparatuur blijven uitbrengen en hier ook software en content voor ontwikkelen. 

Advertentie
advertisement

Reality Labs gaat aparte financiële cijfers delen

Dat Facebook serieus is over zijn metaverse-afdeling, blijkt niet alleen uit de miljardeninvestering - voor één jaar. Facebook trekt Reality Labs ook financieel enigszins los van de rest van het bedrijf. Reality Labs gaat voortaan eigen winstcijfers delen, zodat analisten en aandeelhouders een beter beeld krijgen hoe de afdeling presteert. 

Facebooks belangrijkste inkomstenbron - de advertentietak - komt hiermee los te staan van Reality Labs. In het derde kwartaal verdiende Facebook 28 miljard dollar aan zijn advertentietak, één miljard minder dan verwacht. Facebook wijt dat onder andere aan de gevolgen van de coronacrisis en Apple's besluit om iOS-gebruikers de expliciete keuze te geven of zij gevolgd willen worden door adverteerders. Veruit de meeste gebruikers geven hier geen toestemming voor, waardoor Facebook moeilijker complete advertentieprofielen kan opbouwen.

Metaverse biedt merken veel kansen

De metaverse is nog volop in ontwikkeling, waardoor het lastig te zeggen is wat merken en adverteerders er (niet) mee kunnen doen. Door experimenten van koplopers als Facebook, Epic Games en Gucci wordt er steeds meer duidelijk welke mogelijkheden de metaverse biedt. Adformatie publiceerde onlangs een premium-artikel over wat merken en adverteerders al doen in de metaverse

Plaats als eerste een reactie

Advertentie