Facebook stopt al na één jaar met podcasts

Het platform laat geen nieuwe podcasts meer toe en gaat bestaande podcasts verwijderen. De focus is verlegd naar de metaverse.

123RF

Facebook stopt al na één jaar met zijn podcastdienst. Dat meldt het bedrijf aan partners. Tegenover Bloomberg zegt Facebook 'continu functies te evalueren om te kunnen focussen op betekenisvolle ervaringen.' Bedrijven kunnen vanaf deze week geen nieuwe podcasts meer plaatsen. Vanaf 3 juni verwijdert Facebook bestaande podcasts van zijn platform. 

Podcastuitgevers dienen het einde van de podcasts op Facebook zelf te communiceren naar hun publiek, meldt Facebook. 

Advertentie
advertisement

Audiohub stopt ook

Facebook stopt niet alleen met zijn podcastdienst, maar ook met andere audioservices. Zo verdwijnt de audiohub met diverse diensten en komt er ook een einde aan Soundbites, een dienst voor korte audiofragmenten. De Live Audio Rooms blijft wel bestaan, maar wordt onderdeel van Facebook Live.

Focus verlegd

De focus van Facebook op audio heeft zich niet uitbetaald, zo lijkt het. Het bedrijf heeft bovendien zijn focus verlegd. Als onderdeel van het overkoepelende bedrijf Meta gaat er nu veel ontwikkelingsbudget naar de metaverse; een interactieve wereld voor consumenten en zakelijke gebruikers. Vorige week maakte Meta een miljardenwinst bekend, maar gaf het ook aan miljarden minder te investeren in de metaverse dan oorspronkelijk de bedoeling was.

Lees alle recente artikelen over de metaverse

Advertentie