Gestileerde Kiwi

'€200.000 blijft veel geld voor een gestileerde oranje tulp die een onmogelijke positionering moet verbeelden.'

123rf

Vorige week was er de langverwachte onthulling van ons nieuwe landslogo. Je kent vast nog het verhaal. We hebben namelijk als BV Nederland een nieuwe positionering. Co-creating pioneering solutions to global challenges. Dus als iconisch beeldmerk hebben we nu een oranje gestileerde tulp. Nu zat die tulp ook al in het oude Holland logo dus als dat de vertaling is van de intrinsieke gedachte achter deze positionering dan heb ik nog wel enige twijfel bij de begrippen “pioneering solutions”.

De 200.000 euro voor de ontwikkeling van dit gestileerde tulpje is trouwens volgens de minister een heel normaal bedrag. Haar onderbouwing is ook wel een pioneering solution: “Het is een kleine investering in verhouding tot het totaalbudget van de rijksoverheid. Het is een heel klein bedrag op de hele begroting.’’

Ik heb altijd geleerd dat er een viertal budgetteringsmethoden zijn namelijk: de omzetpercentage-, de sluitpost-, de pariteiten- en de taakstellende methode. Maar vanaf nu introduceren we de vijfde methode: “de overvloedmethode”.

Maar met alle respect. Het blijft een kostbare gestileerde oranje tulp die een bijna onmogelijke positionering moet verbeelden waarbij de bewijsvoering van de nieuwe positionering momenteel ver te zoeken is. Het echt bewijs is namelijk dat het malieveld de komende weken is volgeboekt en er vanaf volgende week kan worden gereserveerd voor 2020.

Je zou kunnen bedenken dat er een alternatief is waarbij wij als Nederland de oplossingen niet gaat bedenken maar gewoon gaan doen. Laten we eens even kijken naar de andere kant van deze wereld. In de grote oceaan ligt daar Nieuw-Zeeland. Nieuw-Zeeland heeft een missie of purpose. Ze noemen dat de Tiaki Promise.

New Zealand is precious, and everyone who lives and travels here has a responsibility to look after it. The Tiaki Promise is a commitment to care for New Zealand, for now and for future generations. By following the Tiaki Promise, you are making a commitment to New Zealand. To act as a guardian, protecting and preserving our home.

Een van de mooie en bijna logische gevolgen is dat op 30 mei jl, het GDP (Gross Domestic Product) werd vervangen door Gross National Well-being. Geen economische groei maar de groei van gezondheid en levensvreugde.

Vorige week kondigde Prime Minister Jacinda Ardern de bijna unanieme goedkeuring aan van de The Zero Carbon bill. Hierin staan alle maatregelen om te komen tot een zero % CO2 uitstoot in 2050.

En als klap op de vuurpijl dagen de medewerkers van Ardern haar uit om een video te maken voor Facebook waarin ze in maximaal twee minuten moet vertellen wat ze de afgelopen twee jaar allemaal heeft bereikt.

Dan heb je geen gestileerde kiwi meer nodig om te vertellen waar je als land voor staat.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Theelen
Ongetwijfeld een Zeer Gerenommeerd Dus Daaraan Heeft Het Niet Gelegen Bureau
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie