Nederland hunkert naar humor, het werkt helend

Een sterke behoefte aan humor, zie je in allerlei data terug. Het goed toepassen ervan zorgt ervoor dat je merk aantrekkelijker wordt

Wijngrap
Wijngrap

Deel 1|2: Waarom humor voor jouw merk van High Risk, High Gain naar Medium Risk, High Gain verschoven is

Laat ik starten met een disclaimer, want uiteraard vind ik al het leed dat het COVID-19 veroorzaakt verschrikkelijk en mijn stuk hieronder is zeker niet bedoeld om aan te zetten tot ongevoelige, cynische grappen en ineffectief merkbeleid (mijn netwerk weet dat ik van het laatste echt jeuk krijg) en toch ga ik een lans breken voor humor in het publieke domein door merken. Waarom? Humor werkt helend.

Advertentie
advertisement

Insta en Snap

Toen ik 24 maart – 24 maart alweer. Pffff – las dat de STER gratis zendtijd voor brancheorganisaties aanbood die opkomen voor de belangen van ondernemers, zei ik tegen mijn zus (die voor de NPO werkt), dat ze dit aanbod beter ook bij een aantal cabaratiers zouden neerleggen. Mijn inschatting was de volgende: nu krijgen we reclameblokken, met te veel goedbedoelde, maar enorm saaie tv/radio/digi-reclames, die allemaal inspelen op ons gevoel. En ik had helaas gelijk. Daarnaast deden de merken, die inspeelden op Corona, ook mee... met als resultaat: een overkill aan goedbedoeld, identiek sentiment. Juist Nu...je kent het wel. 

En taadaaa: reclameblokken, waar niemand naar wil kijken, terwijl niemand al naar reclameblokken wil kijken... Hoe sterk was het geweest als de NPO, toch publiek geld, vanuit hun Purpose had gedacht en dus ook Cultuur erin betrokken had? Geef een paar van die Padoempatsers 30 seconden airtime voor hun beste one-liners & je had daadwerkelijk een reclameblok gecreëerd waar mensen naar hadden willen kijken. Een beetje zoals Viacom slim heeft opgepakt op Comedy Central met hun Balcony Stories. Want het volk wil Toiletpapier, Brood EN Spelen, dat is toch ondertussen wel duidelijk. Maar zoals wel vaker in het publieke domein werd gedaan alsof cultuur geen economische relevantie heeft, maar dat is een ander debat 😐

Overigens hulde aan Johma salades, die gewoon hun ‘humoristische/sympathieke’ ding blijft doen op TV en daardoor zeker aan hun top of mind awareness en merksympathie gewerkt hebben. Dat kan niet anders. Uiteraard doordat er minder geadverteerd wordt werd hun SOV hoger, maar zeker ook doordat hun executie momenteel zo anders is dan de rest in de huidige blokken. Terwijl de rest is veranderd, zijn zij heerlijk Sharp/Romaniuk consistent gebleven. Echt een adempauze tussen alle andere COVID-19-gedreven messaging.

 Als ik zo mijn WhatsApp-groepen bekijk, is de behoefte aan humor gigantisch, want naast dat we keihard thuiswerken, vervelen we ons natuurlijk ook te pletter en ondanks dat we uiteraard het nieuws op de voet volgen, volgen we ook de Geenstijls en Dumperts en delen dit welig. Deze uiterst subjectieve Whatnografie wordt ondersteund door de enorme toename van TikTok en frequentie van Insta en Snap, dus er is een hunkering naar humor.

Onontbeerlijk

Uiteraard weet ik dat aan het gebruik van humor haken en ogen zitten. Ten eerste dient het direct te relateren en goed geïntegreerd te zijn met de doelstelling van en de boodschap van de reclame. Ten tweede, afhankelijk van hoe je het ‘framed’ moet het wel gepast zijn (juist nu…) om het aan je merk te verbinden. En dat is lastig, dat begrijp ik terdege. Maar in deze tijd is humor wel onontbeerlijk: het geeft letterlijk en figuurlijk lucht en daar is behoefte aan, dus de strategie is misschien toch niet zo risicovol als gedacht.  Zou de inzet ervan niet van een van High Risk, High Gain naar een Medium Risk, High Gain-strategie verschoven zijn?

Mark Twain

In mijn volgende blog (volgende week; even geduld, in geduld oefenen zijn we ondertussen bedreven 😉) toon ik een paar voorbeelden van perfectie integratie van humor op strategisch merkniveau en ook een aantal tactische, omdat er natuurlijk ook gewoon gelachen moet worden, want zoals Mark Twain al zei:

 “Humor is mankind’s greatest blessing”.

 

Reacties:

Paul Blok
Ik ben het met je thema eens, maar als Johma het beste voorbeeld is dat je kan verzinnen, haak ik af. De campagne is wel consistent, net als hun flauwe humor. Ben je soms betrokken, is het een pitch of doe je gewoon iemand een plezier hiermee, dat mag.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Rob Visser
Ik vind zelf ook dat er veel behoefte is aan humor, zeker in deze tijd. Alleen al om al die spots te doorstaan met brancheborstklopperij. Geen enkele branche staat in corona centraal, wat betekent dat ook buiten reclame humor zinvol is. Dus laten we kijken hoe we als communicatie en marketing branche een dienstbare rol kunnen vervullen bij het faciliteren van humor in deze tijd. Van hashtag #coronahumor op Twitter, tot een groep op FB of Linkedin, een eigen webpagina ... de mogelijkheden zijn talrijk. Daarmee kunnen we doelgroepen inspiratie bieden om deze tijd te doorstaan, we kweken goodwill voor ons werk en we brengen elkaar op ideeën. Precies de win-winsituatie die te zien is bij allerlei activiteiten rond corona.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Ronald Laan
Hi Rob,

Mooie pointe dank je wel!

Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie