Premium

Ilona van Wegen (GetEase): ‘online en offline branding is nodig voor een sterk merk’

Een interview met de oprichter van GetEase, een startup die consumenten dienstverleners aan huis laat komen.

Afbeelding: GetEase

Ilona van Wegen werkte voor Heineken, zat in het venture capital en vergaderde tot voor kort in de bestuurskamer van Google Nederland. Ze stopte daar om GetEase te starten, een app waarmee consumenten dienstverleners als een yogaleraar en masseur aan huis bestellen. ‘Ik vind het heel mooi hoe ik nu een merk kan bouwen.’

Net als miljoenen andere Nederlanders zat ook Van Wegen tijdens de coronalockdown in 2020 thuis te werken. Drukke dagen vol videobelletjes, de kinderen helpen met school en wat dan al niet meer. Tijdens die dagen thuis schoot de populariteit van flitsbezorgers door het dak; fietskoeriers die na jouw bestelling via de app je boodschappen razendsnel thuisbezorgen. Zo’n app bleek er niet te zijn om professionals in te huren voor bijvoorbeeld een massage, sporttraining of kapper, constateerde Van Wegen. Het ondernemerschap in haar werd na jarenlange carrières bij grote bedrijven wakker geschud.

Advertentie
advertisement

Platform met zzp'ers

Na onderzoek in de vrije uren en ‘best wel even wikken en wegen’ zegde ze haar baan bij Google op en startte ze GetEase. Al snel zei ook Google-collega Maurits de Cler het techbedrijf gedag om zich als co-founder te storten op GetEase. Dankzij investeringen van Van Wegen en een angel investor uit haar privékring werd er een app ontwikkeld en het platform van de grond getild.

De app is gratis voor gebruikers, aangesloten zzp’ers staan twintig procent van hun opbrengsten af aan het platform. De zzp’er bepaalt zijn eigen tarief en geeft per week zijn rooster door via de app.

Hardwerkende vrouwen

De app (voor Android en iOS) is momenteel in Amsterdam te gebruiken – de aangesloten zzp’ers dekken de hele stad. De startup keurt zzp’ers op het moment nog handmatig goed (en af). Op moment van publicatie zijn er iets meer dan vijftig zzp’ers verbonden aan GetEase. Dat moeten er steeds meer worden, in lijn met het stijgende aantal gebruikers. Die gebruikers – nu enkele honderden – zijn veelal vrouwen (zeventig procent).

‘Hardwerkende vrouwen die drukbezet zijn, en daarmee ook de doelgroep die wij willen aanspreken’, zegt Van Wegen. ‘Maar we profileren ons als een uniseks merk, dus het gebruikersaandeel van dertig procent mannen willen we vergroten.’ GetEase is niet alleen voor ouders, benadrukt ze. ‘Zo is er een studentenhuis dat al tien keer een nagelstyliste heeft ingehuurd.’

Tientallen influencers

De marketing van hun startup doet het team van GetEase vooralsnog zelf. Ze schrijven media aan, werkten samen met tientallen kleinere influencers op Instagram en adverteren op sociale media en via Google. Van Wegen: ‘Ik ben vanuit mijn marketingachtergrond echt positief verrast door de impact van de posts van influencers. We leren nu ook hoe TikTok werkt. Dat is namelijk een heel ander platform dan Instagram. En we willen binnenkort ook op stations zichtbaar zijn via displays. Ik denk namelijk dat je voor een sterk merk zowel online als offline branding nodig hebt.’

Het bouwen van een merk

GetEase wil niet alleen groeien qua klanten en aangesloten dienstverleners, maar ook in meer Nederlandse steden actief worden. ‘De schaalbaarheid is nodig om de app financieel rendabel te maken’, aldus Van Wegen. De startup is ook personeel aan het werven om zijn expansie mogelijk te maken. Het GetEase-team bestaat momenteel uit de twee co-founders, twee werknemers en een handvol stagiaires.

Om de groei te kunnen bekostigen, gaan Van Wegen en De Cler zich binnenkort richten op het aantrekken van venture capital – jarenlang de bedrijfstak van Van Wegen. ‘Ik vind het heel mooi hoe ik nu een merk kan bouwen’, sluit zij af.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie