Pride-vlag van 'Regenboogland' op pinpas ING zorgt voor discussie én oplossing

Het meest opmerkelijke werk op sociale media van de afgelopen week, door The Best Social Media.

Pride-vlag van 'Regenboogland' op pinpas ING zorgt voor discussie én oplossing

Jilles wilde graag gebruik maken van de functie bij ING om een eigen pas te ontwerpen. Hij koos vervolgens het ontwerp van de Pride-vlag. Echter het systeem van ING weigerde tot twee keer aan toe deze afbeelding. Jilles nam contact op met de bank via Twitter. Na enige discussie onder Twitteraars, inclusief de webcare van ING zelf, is er toch een oplossing gekomen om trots op te zijn.

Advertentie
advertisement

Jilles plaatste deze tweet gericht aan de ING

Jiles schrijft ING aan

Vanzelfsprekend reageerde de ING hierop.

ING pakte het probleem intern op en heeft de oorzaak kunnen vinden.

Toch was het niet helemaal het antwoord waar Jilles op had gewacht.

Jilles wijst ING erop dat een pride vlag mag

Jilles pinpas-activisme begint op te vallen en meer Twitteraars bemoeien zich met de kleurrijke kwestie.

Dus enige discussie en wachttijd later, komt ING uiteindelijk met een oplossing voor het probleem. En bovendien hebben we dit uitgebreide statement ontvangen van de woordvoering van ING:

Diversiteit is een belangrijk onderwerp binnen ING dat altijd hoog op de agenda staat. ING vindt het belangrijk dat iedereen de vrijheid heeft om te kunnen zijn wie ze willen zijn en vindt het belangrijk dat medewerkers de diversiteit van haar klanten weerspiegelen. Daarom zijn we ook al sinds 2006 bij Pride betrokken. Sterker nog, wij bieden klanten afbeeldingen met de kleuren van Pride aan die ze kunnen gebruiken op Mijn Betaalpas.

We hebben onze voorwaarden ten aanzien van Mijn Betaalpas te strikt toegepast in deze situatie. In die voorwaarden staat aangegeven dat vlaggen van landen expliciet worden uitgesloten. Dat geldt ook voor politieke of religieuze afbeeldingen en logo’s. We hebben vastgesteld dat de regenboogvlag niet onder deze uitsluiting valt. We bieden uiteraard onze excuses hiervoor aan. Klanten kunnen vanaf nu hun eigen design van de regenboogvlag op hun Mijn Betaalpas laten zetten.

Het is goed dat klanten kritisch zijn en we ontvangen graag feedback, zoals nu, om te kunnen verbeteren.

Lang verhaal kort? Een passende oplossing voor de pas van Jilles. En daar is de beste man blij mee.

In samenwerking met de Adformatie deelt The Best Social Media wekelijks een artikel over (Nederlandse) merken op social media. Het artikel van deze week werd geschreven door Sandra Jongerden.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie