Bitterballen in diepvriesvak bij Albert Heijn, een geniale move van KFC?

Net als Starbucks maakt KFC de gang naar de supermarktretail. Waar de concurrentie moordend is…

KFC Bitterballen

Sedert enkele dagen kunnen de liefhebbers van Kentucky Fried Chicken hun hart ophalen bij Albert Heijn, zo meldt de fastfoodketen in een opgetogen persbericht. De heerlijke Crunchy Kip Bitterballen en de vermoedelijk nog heerlijker Spicy Kip Zinger Bitterballen zijn voortaan gewoon in het diepvriesvak van Albert Heijn te vinden.

Advertentie
advertisement

Een overvol schap

Deze introductie verbaast nogal. Het snackschap is al overvol met een welhaast duizelingwekkend aantal variaties in ongezonde snacks. Dat geldt zowel voor de hele categorie als specifiek voor bitterballen. Ook in het premium segment is al keuze genoeg met de merken Van Dobben en Kwekkeboom. Zo staan bij Albert Heijn de Kwekkeboom-varianten Black Angus en Old Amsterdam er in fraaie verpakkingen bij.

De introductie verbaast des te meer omdat  de merkentrouw in het diepvriesschap berucht laag is. Het percentage consumenten dat pas in de winkel een merkkeuze maakt ligt boven de 80 procent, mede veroorzaakt door de zeer hoge promotiedruk in de categorie snacks. De enige echte groei zit in de vegetarische snacks, maar de KFC-producten zijn niet vegetarisch. Verder groeit de snackmarkt niet of nauwelijks. Per saldo lijkt er bepaald geen sprake van een interessante markt. De vraag is derhalve: wat is de achterliggende gedachte bij KFC? Wat is de doelstelling? Waarom deze overstap naar het foodkanaal, waar de onderhandelingsmacht geheel bij de retailers ligt?

Reclamezuil

 KFC heeft in Nederland rond de 75 vestigingen en is daarmee veel kleiner dan McDonald’ s, dat met ruim 250 restaurants en een zeer fors reclamebudget de fastfoodmarkt domineert. Het  primaire doel is dan ook duidelijk  niet om omzet en marge voor KFC te genereren. De winstmarge op deze premium geprijsde bitterballen belandt bijna geheel in de zakken van Albert Heijn. Wél lukt het KFC op deze manier  om het merk in de ruim 700 filialen van Albert Heijn te promoten.

Dat lukt  met de opvallende KFC-verpakking – de bucket – heel erg goed. Die knalt er – zelfs in het overvolle diepvriesvak – uit. Deze creatieve inzet van het supermarktkanaal is ronduit slim.

What's next?

Nou even afwachten waar McDonald’s en Burger King mee komen. Diepvries-Maestro-burgers bij Jumbo? Diepvries-Whoppers bij Plus?

De fastfoodoorlog giet aôn. In de supermarkt.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie