Premium

Liam Tjoa (Gospooky): ‘de vraag naar AR-oplossingen is groter dan het aanbod van bedrijven’

Gospooky breidt uit naar de Verenigde Staten. Medeoprichter Tjoa geeft uitleg over de groeiplannen.

Liam Tjoa
Afbeelding: aangeleverd

Het Nederlandse social technology agency Gospooky breidt dit jaar uit naar de Verenigde Staten. De ambitie is duidelijk. 'We willen een leidende speler worden op het gebied van Augmented Reality', vertelt Liam Tjoa, medeoprichter van Gospooky in gesprek met Adformatie.

De ambitie om de Amerikaanse markt te betreden was er stiekem al heel lang, zegt Tjoa. 'Al snel na de oprichting van Gospooky in 2016 wisten we: daar gebeurt het, dus daar moeten wij ook heen. Best lang zijn de Verenigde Staten ver weg geweest. In 2020 hebben we een stip gezet dat we ons in 2021 willen klaarmaken voor de global expansion en dat 2022 helemaal gaat draaien om landing globally.' Gospooky ontwikkelt digitale diensten voor merken als Amazon, JBL, Snap Inc. (Snapchat) en G-Star. Via de smartphone of tablet versmelt de digitale wereld met de echte wereld. AR-oplossingen gaan een belangrijke rol spelen in de Amerikaanse strategie van Gospooky, zegt Tjoa.

Advertentie
advertisement

Tijdverschil overbruggen

Gospooky start met een kantoor in New York. Vanwaar die keuze? Tjoa: 'het grootste probleem met het bedienen van de Amerikaanse markt is op dit moment dat de vraag er is, maar dat we de lokale kennis en mensen missen die in de tijdzone werken.' Gospooky is al actief in Los Angeles. Het tijdsverschil tussen Amsterdam en Los Angeles is negen uur. Dat is simpelweg onhandig en schreeuwt om een tussenkantoor om de tijdsspanne te overbruggen, verklaart Tjoa. Mede daarom is de keuze op New York gevallen, dat drie uur tijdsverschil heeft met Los Angeles. 'Vanuit New York kunnen we zo ook prima klanten in Los Angeles bedienen.'

Het nieuw te vormen team in New York zal in eerste instantie vooral uit Nederlanders bestaan, geeft Tjoa aan. 'Maar op een gegeven moment heb je lokale kennis nodig, mensen met contacten daar. Op termijn willen we Amerikanen aannemen, of bijvoorbeeld Nederlanders die daar wonen. Dat maakt ons niet uit.'

Ambitie om leider te worden

'We willen een leidende speler worden op het gebied van Augmented Reality. We merken dat we in Europa al veel tractie hebben met AR en krijgen steeds meer aanvragen uit de Verenigde Staten. Vorig jaar hebben we grote campagnes gedraaid voor Macy’s en ComplexCon en we merken dat de vraag naar het product dat wij kunnen leveren daar heel groot is.'

De campagnes voor grote namen als Macy’s wekken in de VS interesse van andere partijen, merkt Tjoa. 'We werken bijvoorbeeld veel direct samen met Snapchat rondom Augmented Reality. En als je goed op de kaart staat bij Snapchat, dan kunnen zij meer klanten naar jou doorspelen.' Of de concurrentie dat doorspelen erg vindt, is de vraag. Ja, zegt Tjoa, concurrentie is er volop in de Verenigde Staten. 'Alleen de vraag is veel groter dan het aanbod van bedrijven, dus is er ruimte voor meer spelers.' 

Tjoa verwijst opnieuw naar Snapchat, dat vorig jaar bij Gospooky aanklopte voor een campagne vanuit Macy’s. Gospooky was toen nog niet actief in de Verenigde Staten, maar kreeg wel het aanbod om voor het grote warenhuis te werken. Niet de minste klanten, benadrukt de oprichter van Gospooky. Maar tegelijkertijd ook klanten die geen (passend) lokaal bureau op AR-vlak kunnen vinden en dus uitwijken naar de andere kant van de oceaan. Dat zegt veel over de groeikansen voor Nederlandse bureaus, wil hij duidelijk maken.

Lees ook: het interview met Gospooky over merken en een social commerce-strategie

 Tjoa ziet de VS als voorloper met AR-toepassingen en verwacht dat op termijn ook steeds meer Nederlandse merken de techniek gaan gebruiken. Mede daarom blijft Gospooky actief in alle bestaande markten. 'De stap naar de VS is echt de uitbreiding van ons bedrijf, geen verlegging van de focus', beklemtoont Tjoa.

Inwerken in New York

Gospooky nam in november een nieuwe CFO aan, Marcel Faber. Hij werkte voorheen bij MediaMonks en was verantwoordelijk voor het opzetten van de eerste internationale kantoren. In december werd ook commercieel directeur Pedram Shadbash aangetrokken. Beide managers gaan zich richten op de Amerikaanse groeiplannen van het bedrijf. De aanstellingen veranderen weinig aan de werkzaamheden van Tjoa en medeoprichter Tim van der Wiel, zegt eerstgenoemde. Waar Van der Wiel vooral ‘extern gefocust’ is, noemt Tjoa zich een people manager die zich meer ‘intern focust’. Op de vraag of hij dat hier blijft doen of naar de VS zegt hij: 'ik ben op dit moment niet van plan om er vast te gaan zitten, maar Tim en ik zullen er natuurlijk wel tijd spenderen om de boel daar draaiende te krijgen.' Tjoa zegt er erg naar uit te kijken. 'Ik word blij van werken met de beste mensen en of die hier zitten of in de Verenigde Staten maakt mij niet uit.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie