Premium

Met de Unwasted Box gaat PepsiCo de verspilling tegen

De opgedane kennis van het inrichten van een direct to consumer kanaal levert bovendien een mooie ervaring op als bijvangst.

Jeroen Heslenfeld van PepsiCo komt natuurlijk wel eens in de warehouses van waaruit PepsiCo haar retailklanten bevoorraadt.

De uitlevering van producten is op zich helder verdeeld, legt hij uit. Eerst komen de retailers aan de beurt. Vervolgens non-food winkels, zoals de Action. Wat er daarna overblijft gaat naar de voedselbank. En zijn er dán nog restanten over, worden deze verwerkt tot veevoer of uiteindelijk weggegooid. Vaak zijn dat producten die dicht tegen de tht aanzitten. “Voor die laatste categorie hebben we de Unwasted box in het leven geroepen.”, aldus Heslenfeld. “Met als doel de verspilling tegen te gaan.”

Doosje voor doosje

Zeker als het om verpakkingen als chips gaat, gaat het al snel om forse volumes. Ondanks dat het demand team volgens Heslenfeld slimme algrotimes gebruikt om vraag en aanbod op elkaar te laten aansluiten, gaat er wel eens iets mis en wordt er meer gemaakt dan afgenomen. Heslenfeld zegt ‘dat voorspellen lastiger is dan je denkt.’

Consumenten kunnen straks de Unwasted box bestellen en krijgen ‘m dan thuisgestuurd. Wat er inzit blijft telkens een verrassing, afhankelijk van het aanbod van restanten in die periode. Heslenfeld zegt dat het leveren aan consumenten een compleet nieuwe tak van sport is voor de voedingsmiddelenproducent. Gewoonlijk is men gewend in vrachtwagens vol pallets te denken. Nu gaat het doosje voor doosje.

Merkwaarde

Er zijn wel meer FMCG leveranciers die voorzichtig uitproberen om direct, zonder tussenkomst van groothandel en retailer,  aan de consument te leveren. Was dit ook de bijbedoeling van PepsiCo, als een soort van pilot? Heslenfeld zegt dat het opzetten van een direct to consumer kanaal zeker interessante lessen oplevert, maar niet het primaire doel is. “Dat is het tegengaan van verspilling.”

Ze zijn bij PepsiCo niet bang dat het verkopen van eigen merkproducten die beperkt(er) houdbaar zijn, de merkwaarde ondermijnt. Heslenfeld verwijst naar grote fashion outlets waar high-end modemerken hun restpartijen verkopen: “Daarvan begrijpt de consument ook dat de kleding in de outlet verkrijgbaar is.”

Reeds uitverkocht

De Unwasted dozen komen in twee maten, een medium en een large. Tot zijn genoegen is de large box reeds uitverkocht. “Dat is eigenlijk het beste scenario: als ze uitverkocht zijn, is er niets verspild.”

Advertentie
advertisement
premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie