Meta mag Giphy niet overnemen om zorgen advertentiemacht

Meta - het moederbedrijf van Facebook - moet gifjesplatform Giphy verkopen, aldus Britse marktautoriteit.

Moederbedrijf Facebook krijgt nieuwe naam: Meta 
Facebook

Meta, het moederbedrijf van Facebook, mag gifjesplatform Giphy niet overnemen. Dat oordeelt de Britse marktautoriteit. Als de overname door zou gaan, zou Meta te machtig kunnen worden op de advertentiemarkt. Meta heeft nog niet gereageerd op het oordeel. 

Het overnameplan werd in mei 2020 aangekondigd door Facebook, dat bijna 370 miljoen euro overheeft voor Giphy. Met dit platform kunnen gebruikers eenvoudig gifjes (geanimeerde plaatjes) sturen via socialmediaplatformen, inclusief Facebook en WhatsApp. De overname is nog niet officieel bekrachtigd, in afwachting van goedkeuring van toezichthouders. De Britse Competition and Markets Authority (CMA) meldt vandaag dat het onderzoek heeft gedaan naar de overname en geen toestemming geeft. De CMA wil dat Meta Giphy weer verkoopt. 

Advertentie
advertisement

Meta kan macht gaan misbruiken

De belangrijkste reden: als Meta - het moederbedrijf van Facebook wijzigde eerder dit jaar de naam - Giphy overneemt, kan het volgens de CMA te machtig worden op de internationale advertentiemarkt. De CMA noteert dat Meta de toegang tot Giphy kan beperken voor concurrerende diensten als Snapchat, Twitter en TikTok. Meta kan zijn eigen diensten - WhatsApp, Instagram, Facebook en Facebook Messenger - zo voortrekken. 

De marktautoriteit schrijft als een ander risico dat Meta concurrerende platformen kan dwingen om meer gebruikersdata door te sturen als zij Giphy willen gebruiken. Die data zou Meta kunnen gebruiken voor advertentiedoeleinden. 

Overname zou innovatie belemmeren

Giphy zou volgens de marktautoriteit gewerkt hebben aan een strategie om bedrijven te laten adverteren op zijn gifjesplatform. Het werk aan dat plan werd gestaakt toen Facebook de overname van Giphy aankondigde. De CMA is van mening dat als Giphy het plan zou uitvoeren, het ging concurreren met Meta en zo meer innovatie kon brengen in de advertentiemarkt. De overname verhinderde dat. 

Meta heeft nog niet gereageerd op het oordeel van de Britse toezichthouder, schrijft Tweakers. Als het bedrijf Giphy overneemt, moet het zijn bedrijfsmodel in het Verenigd Koninkrijk ingrijpend veranderen om aan de regels te voldoen. Die veranderingen zijn duur en gaan Meta ook geld kosten. Het is daarom waarschijnlijk dat Meta afziet van de overname. 

Miljoenenboete

In oktober kreeg Meta al een boete van omgerekend 59 miljoen euro van de CMA opgelegd rondom de Giphy-overname. De boete werd uitgedeeld omdat de CMA vond dat Meta onvoldoende informatie zou verstrekken. Die informatie werd nodig geacht om onderzoek naar de overname te kunnen doen. Meta zei tegen Reuters het 'sterk oneens' te zijn met de boete.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie