Microsoft koopt door #metoo geplaagd Activision Blizzard voor 60 miljard euro

In de grootste overname in de game-industrie ooit wil Microsoft 60 miljard dollar betalen voor de uitgever van tal van populaire games.

Afbeelding: Microsoft

Microsoft wil Activision Blizzard overnemen voor omgerekend zestig miljard euro in cash, zo maakt het bedrijf bekend via een blogpost. Als de regelgevende instanties de overname goedkeuren, is het met afstand de grootste overname ooit in de gamingsector. Die titel ging tot vandaag naar een overname van elf miljard euro.

Beruchte topman lijkt te vertrekken

De timing van Microsofts overnameplan is opvallend omdat Activision Blizzard gebukt gaat onder #metoo-schandalen door hogere medewerkers. Een woordvoerder geeft tegenover The Wall Street Journal aan dat Activison Blizzard tot dusver tientallen medewerkers heeft ontslagen wegens grensoverschrijdend en/of discriminerend gedrag. 

Huidig Activision Blizzard-directeur Bobby Kotick zou verschillende topmensen het hand boven het hoofd gehouden hebben en zich zelf ook schuldig maken aan intimidatie en discriminatie. Activision Blizzard is aangeklaagd en de koers van de game-uitgever is in minder dan een jaar tijd met ruim dertig procent gedaald. Kotick zou momenteel een rapport over opgestapt personeel geheim willen houden. 

Medewerkers en aandeelhouders hebben om het vertrek van Kotick gevraagd. Microsoft noemt Kotick niet in zijn toekomstplannen, waardoor het erop lijkt dat de huidig topman het bedrijf zal verlaten. Huidig Microsoft-topman Phil Spencer krijgt straks ook de leiding over de game-uitgever. 

Microsoft zet groots in op gaming

De overname van Activision Blizzard past in Microsofts merkstrategie om flink te investeren in gaming. In 2020 lijfde Microsoft het moederbedrijf van Bethesda in voor omgerekend 6,6 miljard euro. Microsoft ontwikkelt en verkoopt Xbox-gameconsoles en geeft uiteenlopende games uit.

Door game-uitgevers op te kopen, wordt Microsoft eigenaar van steeds meer games. Zo kan het bedrijf onder meer besluiten om toekomstige games alleen uit te brengen voor de Xbox en niet voor de PlayStation-gameconsoles van concurrent Sony. Met die strategie hoopt Microsoft meer gamers naar zijn Xbox-platform te trekken. Die leveren geld op door games te kopen of door een maandelijks abonnement op de gamedienst Game Pass af te sluiten. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie