Microsoft wil programmatic display-platform Xandr inlijven

Xandr kan relatief gepersonaliseerde reclames tonen en heeft onder meer Mediahuis en DPG Media als Nederlandse klanten.

Targetoo

Microsoft is voornemens om Xandr over te nemen, maakt het bekend in een blogpost. Xandr is een programmatic display-platform dat klanten in staat stelt om relatief gepersonaliseerde advertenties te tonen aan internet- en tv-gebruikers. Onder meer DPG Media en Mediahuis zijn Nederlandse klanten van Xandr, schrijft Emerce

Overname ter goedkeuring

Xandr is op dit moment in handen van de Amerikaanse telecomprovider AT&T. Die verkoopt zijn media-activiteiten en wil Xandr dus aan Microsoft verkopen. Voor welk bedrag is niet bekend. AT&T kocht Xandr in 2019 voor omgerekend 1,4 miljard euro. Mededingingsautoriteiten moeten de overname door Microsoft nog goedkeuren. 

Microsoft wil groeien op advertentievlak

Microsoft heeft de ambitie om te groeien op de advertentiemarkt. Het bedrijf is al langer actief via Microsoft Advertising, maar is vooralsnog een kleine speler. Zeker in vergelijking met partijen als Meta (van Facebook, Instagram en WhatsApp), Google en Amazon. De geplande overname van Xandr is in lijn met Microsofts laatste kwartaalcijfers, die aangeven dat het bedrijf meer werk wil maken van retail- en videomedia. 

LinkedIn

LinkedIn is al langer onderdeel van Microsoft en heeft onder diens paraplu zijn reclameomzet flink weten te verhogen. In het afgelopen jaar was de reclameomzet 61 procent hoger dan het jaar ervoor, is te lezen in Microsofts kwartaalcijfers. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie