Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek: Bol.com en supermarkten adverteerden het meest rondom Sinterklaas

De totale bruto mediabestedingen rondom Sinterklaas lagen dit jaar lager dan rondom Black Friday, stelt Adfact.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Nederlandse bedrijven hebben rond Sinterklaas totaal ruim 24,5 miljoen euro uitgegeven aan advertenties op radio, tv, in (dag)bladen en out of home-kanalen. Dat stelt monitoringbedrijf Adfact op basis van onderzoek naar de bruto mediabestedingen in de periode van 1 november tot 5 december. Het totale advertentiebudget ligt lager dan met Black Friday, waar Nederlandse organisaties gezamenlijk ruim 28 miljoen euro aan uitgaven. 

related partner content for mobile comes here

Bol.com en supermarkten bovenaan

Bol.com gaf qua bruto mediabestedingen het meeste uit aan Sinterklaas-advertenties, zo'n 5,3 miljoen euro. Op de tweede plek staat Lidl met 4,6 miljoen euro uitgaven, gevolgd door Albert Heijn (3,5 miljoen euro) en Jumbo (2,5 miljoen euro). Kruidvat maakt de top vijf compleet met 1,2 miljoen euro aan uitgaven. 

De top tien bestaat verder uit Hema, Bladcadeau, Corendon, Big Bazar en Thuiswinkel Waarborg. Zij gaven enkele honderdduizenden tot ruim één miljoen euro uit aan bruto mediabestedingen rondom Sinterklaas. 

Levensmiddelen gaven het meeste uit

Levensmiddelenzaken hebben samen het meeste besteed aan Sinterklaas-advertenties (ruim 11,5 miljoen euro). Normaliter staan warenhuizen en speelgoedzaken bovenaan, maar die hebben dit jaar aanzienlijk minder uitgegeven. Mogelijk vanwege de coronalockdown, stelt Adfact. Warenhuizen staan dit jaar op twee met 6,6 miljoen euro aan uitgaven, gevolgd door drogisterijen en parfumerieën (1,4 miljoen euro), boekwinkels (895 duizend euro) en winkels met huishoudelijke artikelen (828 duizend euro).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in