Premium

Nieuwe campagne presenteert Juke als ‘gids in radio- en muziekstreaming’

‘Uniek’ is de merkbelofte van ‘radio en muziekstreaming in één’, Juke. Is dat een terechte claim?

Tekst: Juul Schepens & Roderick Mirande

Juke, de radio- en muziekstreamingdienst die eerder dit jaar werd opgericht door Talpa Radio en MediaMarkt, lanceert deze week een reclamecampagne om abonnees te werven. In de commercial (zie hierboven) spreekt ‘Juke’ de luisteraar vanuit de ik-persoon toe:

‘Ik ben nieuw, ik ben uniek, een gids, met al je lievelingsmuziek.

‘Ik ben er voor jou, helemaal alleen, of samen, voor iedereen.

‘Ik ben on demand, ik ben radio, ik ben je hitlijsten, je playlists, je favoriete ochtendshow.

‘Ik ben Juke, radio én muziekstreaming in één. Ontdek me op www.juke.nl.’

Slogan

Het nieuwe merk laat in een bericht aan de pers weten dat de slogan ‘Ik ben Juke. Ik zet jou aan’ centraal staat in de campagne. Die slogan is in eerdere radiocampagnes al gebruikt, maar wordt in de tvc niet geuit, omdat een brede doelgroep op een meer functionele manier wordt aangesproken. De slogan moet ‘het persoonlijke en toegankelijke karakter als gids in radio- en muziekstreaming’ benadrukken.

Reinoud Wolff, eigenaar van reclamebureau The Crazy Ones, dat het concept van de campagne heeft ontwikkeld, legt de gedachtegang daarachter uit: ‘Juke wil zich profileren als gids die je leidt door de wereld van muziek. In de toekomst kun je middels voice interacteren met de gids en ze geeft muziekaanbevelingen.' De voice-assistent is op dit moment nog niet beschikbaar in de app, maar wordt uiterlijk volgende week uitgerold.

Dat Juke radio en muziekstreaming combineert in één app, is nog niet eerder gedaan. Op de keper beschouwd kan je dat dus uniek noemen. Tegelijkertijd is radio overal gratis online te beluisteren en is de markt voor muziekstreaming al stevig bezet. Wat is er dan zo uniek aan om die twee dingen te combineren? Patrick Goldsteen, managing director bij Juke, zegt dat het vooral de brug tussen die twee is, die toegevoegde waarde kan bieden.

Goldsteen: ‘Onze content-expertise maakt het verschil. We kunnen bogen op de kracht van onze muziekredacties, die lokale – Nederlandse – items maakt. Zo bieden we fragmenten uit onze radioshows aan als podcast – het item “Lieve Marianne” is bijvoorbeeld heel erg populair – en de hitlijsten en afspeellijsten hebben ook een sterk eigen signatuur. Bij ons vind je niet alleen een speellijst van Edwin Evers, maar ook van bekende muziekliefhebbers van Guus Meeuwis tot Armin van Buuren.’

Studio Stories

Radio, plus muziekstreaming én de brug daartussen; verschillende soorten gecureerde content van de eigen muziekredactie. Levert dat al grote aantallen op? Volgens Goldsteen kan daar nog niet van gesproken worden. ‘Het is veel experimenteren. We kijken elke keer wat scoort en proberen daar verder op te bouwen, dat te verbeteren. Ik vind Juke Studio Stories een goed voorbeeld van die brug. Daar wordt bijvoorbeeld met rapper Big2 de tijd genomen om – nummer voor nummer - te praten over zijn nieuwe album.’ Een andere Juke-functionaliteit die Goldsteen noemt, is de Push-to-Playlist. Daarmee kunnen nummers van de radio worden toegevoegd aan een persoonlijke afspeellijst.’

Juke
Juke Juke

Uniek?

Dit alles gezegd hebbende, blijft de vraag in hoeverre de geclaimde uniciteit van Juke relevant is voor een beoogde gebruikersdoelgroep. Evert Bronkhorst, strategy director bij Vizeum, vroeg zich eerder al af of Talpa in staat is om mensen te laten switchen van een dienst als Spotify naar Juke. ‘Ik denk namelijk niet dat mensen voor meerdere streamingdiensten gaan betalen, dus als je al tevreden bent met je huidige aanbieder, dan zul je niet snel overstappen.’ Wat vindt hij van de claim ‘uniek’?

Bronkhorst: ‘Ik zie niet waarom Juke onderscheidend is ten opzichte van Spotify. Ik vind het pas uniek als het een breder aanbod heeft, bijvoorbeeld podcasts, en als het voor een lagere prijs wordt aangeboden. Spotify en Juke hanteren dezelfde prijs per maand.’

Twijfel

Arthur Terpstra, Head of AV van Magna, zei eerder dat hij verwacht dat Juke een lange adem zal moeten hebben om van het platform een succes te kunnen maken. Wat vindt hij van de gekozen merkbelofte? ‘Radiocontent heb je niet op Spotify, dus in die zin is het anders. Maar radio kun je ook gewoon gratis online luisteren. Ik twijfel of mensen snel overstappen naar Juke.’

Groei

Goldsteen noemt inmiddels mooie groeipercentages, maar zonder concrete aantallen te noemen: ‘Juke groeide in juli met ruim 400 procent bezoekers ten opzichte van de maand ervoor en we zien dat deze groei aanhoudt.’ Maar het is moeilijk in te schatten hoe groot dat succes is, als we niet weten hoeveel het aantal bezoekers in juni was. Goldsteen kan niet meer informatie geven omdat Juke een joint-venture is tussen Talpa en het beursgenoteerde MediaMarkt.

premium

Registreer en probeer 1 maand gratis

Om dit artikel te kunnen lezen heb je een Premium account nodig. Registreer nu en probeer de eerste maand gratis.

Probeer 1 maand gratis Abonneer direct

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie