Premium

Persaankondiging VanMoof gaat over een hyperbike, maar meer nog over een visie

Het e-bike-merk toont zich in media-informatie moreel leider in duurzame stedelijke mobiliteit, met een oproep aan poltiek bestuurders

VanMoof heeft de komst zijn model V aangekondigd, maar meer nog dan dat, zijn visie op stedelijk vervoer over het voetlicht gebracht. Wie ooit op zoek is naar een voorbeeld thought leadership in de praktijk, kan gerust het Amsterdamse merk naar voren halen.

Dinsdag bracht VanMoof naar buiten dat het in 2022 de V op de markt brengt, zijn eerste high-speed e-bike. Volgens VanMoof is dit een werkelijke vervanging voor de auto en zal de stedelijke mobiliteit ‘voorgoed veranderen’.

Het persbericht gaat uiteraard in op de specs van de nieuwe VanMoof V, die 50 km per uur kan bereiken. Er zit een tweewielaandrijving in, voor- en achtervering, dikkere banden en een nieuw ‘iconisch frame’.

Ook de bekende VanMoof-technologie is aanwezig, waaronder de Turbo Boost, Kick Lock voor sleutelloos vergrendelen, automatisch schakelen en Theft Defense.

Advertentie
advertisement

Vervanging voor scooters en auto's 

Maar vooral klinkt in de persinformatie door wat de nieuwe e-bike mogelijk gaat maken. De langere afstanden in kortere tijd en uiteindelijk een ‘toekomst waarin de fiets de boventoon voert’. ‘Ik voorspel dat dit type e-bike tegen 2025 scooters en auto's in de stad volledig kan vervangen’, zegt Ties Carlier, medeoprichter van VanMoof.

Het e-bike-merk schuwt de vergezichten niet. ‘Met meer fietsers op de weg dan ooit tevoren, staat de VanMoof V op het keerpunt in de geschiedenis van onze steden’, valt er in het persbericht te lezen.

De fiets en de technologie zijn er daarvoor volgend jaar al, maakt VanMoof duidelijk, maar er is meer nodig om de omwenteling naar duurzame steden te maken:

‘Nadat de pandemie tot een explosieve groei van het aantal fietsen in Europa en de USA heeft geleid, zijn er al miljarden geïnvesteerd in fietsinfrastructuur. Maar om officieel een omslag in de car-first mentaliteit teweeg te brengen, moet het beleid in steden gemoderniseerd worden.’

Vanmoof V
vanmoof V

Oproep aan politici

VanMoof-oprichters Ties en Taco Carlier spreken wetgevers en stadsbestuurders aan om de regelgeving voor e-bikes snel aan te passen voor verdere groei. Ze willen gedurende de ontwikkeling van de VanMoof V samen ‘met stadsbesturen diverse oplossingen te vinden: van geofencing tot herziene snelheidsregels’.

De broers Carlier: ‘We roepen op tot een beleid dat zich op mensen in plaats van op auto’s richt. Het openstellen van onze wegen voor een duurzamere manier van vervoer hangt meer af van de mentaliteit van beleidsmakers dan van geld.’

VanMoof geeft daarmee een vervolg op zijn commercials waarin het eerst de ‘oude destructieve mobiliteitsgewoonten van voor de pandemie’ aan de kaak stelde, om daarna een positief wereldbeeld van mobiliteit te presenteren.

Nu gaat het nog een stap verder. Het zoekt niet alleen samenwerking om de voorwaarden voor een vervoersverandering te kunnen scheppen, het geeft er moreel leiding aan.

Lees ook:

VanMoof vervolgt aanval op ‘destructieve mobiliteitsgewoonten’ in tweede tv-commercial

Kikker op psychedelische trip is hoofdpersoon in nieuwe VanMoof-commercial 

Commercial VanMoof mag niet op Franse tv

De verwachte prijs de VanMoof V is €3498, geïnteresseerden kunnen intekenen.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie