Podcast van de week: Bring Back Bronco: The Untold Story van Ford

Audio agency Airborne kiest de podcast van de week. Onderscheidende audioproducties van adverteerders waar de consument naar wil luisteren.

Podcast van de week: Bring Back Bronco: The Untold Story van Ford
Ford

Voor Ford Motor Company had 2021 hét jaar moeten worden waarin de iconische Bronco opnieuw op de markt gebracht zou worden. In aanloop naar deze grootse herlancering, bracht het merk vorig jaar al een podcast uit om vast een beetje in de stemming te komen. Maar helaas kampt Ford met problemen in het productieproces, waardoor er vooralsnog geen auto’s van de band rollen. En dus moeten Bronco-fans het zo lang doen met de podcast ‘Bring Back Bronco: The Untold Story’. Het goede nieuws: het is een geweldige productie. 

Advertentie
advertisement

Product als onderwerp

In een product of dienst alleen zit zelden een verhaal dat interessant genoeg is voor een podcast, laat staan voor een hele reeks. ‘Bring Back Bronco: The Untold Story’ bewijst dat je met deze wijsheid niet al te dogmatisch moet omgaan en dat het wel degelijk mogelijk is om een product als uitgangspunt te nemen: en dan ook nog eens 8 afleveringen van een half uur over één model. En ja, het is nog interessant ook. 

The American Dream

'This is the story of a truck and the story of a country', zo introduceert Ford deze podcast en daar zit iets in: de auto loopt als een rode draad door de recente Amerikaanse geschiedenis. De makers van deze reeks, het Canadese bureau Pacific Content, vertellen aan de hand van de auto het verhaal over het naoorlogse Amerika. De Bronco kwam voor het eerst op de markt eind jaren ‘60, een tijd van groeiende welvaart: in de suburbs wordt ‘The American Dream’ geleefd, met op de oprit een glimmende vierwieler. Ford speelde met de Bronco in op deze behoefte: een betaalbare SUV waarmee je indruk kon maken op de buren.  

O.J. Simpson

De auto groeide uit tot een van de meest iconische terreinwagens in de Amerikaanse geschiedenis. Maar in de jaren ‘80 en ‘90 loopt de verkoop gestaag terug en worden er steeds minder Bronco’s besteld. Het definitieve zetje naar de afgrond volgt in 1994. De hele wereld kijkt live mee hoe moordverdachte O.J. Simpson in een witte Ford Bronco probeert te ontkomen aan de politie. Het is een mijlpaal in de mediageschiedenis: alleen al in de VS kijken 95 miljoen mensen in real-time mee via de camera’s die vanuit talloze helicopters gericht zijn op de Bronco. Voor Ford is ‘t niet bepaald een gewenste vorm van ‘product placement’ en in 1996 wordt de productie van de auto definitief gestaakt. 

Verlopende patenten

Na deze roemloze ondergang raakt de Bronco in de vergetelheid. Totdat, per toeval, een medewerker van juridische zaken een aantal jaar geleden stuit op ‘binnenkort verlopende patenten’ en daar zit de Bronco naam tussen. En om een patent te behouden, moet er daadwerkelijk iets mee gebeuren. En zo begint bij een groepje ‘Bronco believers’ binnen Ford het idee te leven van een herlancering. Alleen gaat dit niet zonder slag of stoot: er gaan 3 mislukte pogingen aan vooraf voor het echt lukt om de Bronco opnieuw te lanceren.

Verhalende laag

Wat deze podcast goed maakt, is dat het een verhalende laag toevoegt aan het product. Door de auto te koppelen aan de geschiedenis, krijgt de Bronco extra waarde. Zeker met de herlancering van oude modellen is het teruggrijpen op nostalgie en de geschiedenis een beproefde truc van de automotive industrie. Nu kan zoiets totaal verkeerd uitpakken, zeker als podcast.

Het risico van een 4 uur durende infomercial ligt hierbij echt op de loer. Maar dat wordt voorkomen omdat de makers volledige toegang hebben - of lijken te hebben - tot alle bronnen binnen Ford. Alle geïnterviewden praten openlijk over de mislukkingen en misrekeningen die het bedrijf maakte wat betreft de Bronco. En daarmee wordt het spannend en onderhoudend verhaal dat zelfs de moeite van het luisteren waard is voor als auto’s je niet interesseren.

Bring Back Bronco: The Untold Story is op Spotify te beluisteren.

Masterclass over podcasting

Om goed uit te leggen welk ambacht er komt kijken bij het vertellen van merkverhalen in audio, ontwikkelde Airborne een masterclass over storytelling podcasts. In deze 2-delige podcast doorloopt creative director Marvin Jacobs het gehele productieproces, van research tot sounddesign. Luister  de serie hier​.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie