Reclame via traditionele kanalen meest effectief

De traditionelere kanalen zijn het meest effectief in het bereiken van de Europese consument.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Als online reclamemethoden worden vergeleken met offline reclamekanalen, dan zijn de traditionelere kanalen het effectiefst. 42 Pct van de Europeanen zegt door de toename van multimediareclame eenvoudiger toegang te hebben tot informatie over nieuwe producten en diensten, maar 41 pct ziet dit wel als het aanprijzen van producten die ze niet nodig hebben.
Tijdens het onderzoek ‘Advertising Touch-points study 2010’ van werd de effectiviteit van verschillende reclamekanalen gemeten met als doel merken effectief te ondersteunen bij het plannen van hun Europese marketingcampagnes. Voor het onderzoek werden meer dan 7000 consumenten ondervraagd uit zeven Europese landen, waaronder Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Groot-Brittannië, Rusland en Nederland.
De kanalen werden beoordeeld op vijf kerncriteria; herinnering, intensiteit, nut, vertrouwen en indringendheid. De traditionelere reclamemethoden, zoals productmonsters, winkeldisplays, advertenties in kranten en sportsponsoring, blijken het meest effectief. Het onderzoek noemt ook mond-tot-mondreclame.

TV-reclames blijken de consumenten zich het vaakst te herinneren. Dit geldt voor heel Europa. Gemiddeld 80 pct van de respondenten zegt zich te herinneren de afgelopen 30 dagen een televisiecommercial te hebben gezien. Ter vergelijking: het percentage respondenten dat reclame heeft gezien op blogs en forums is 26 procent. Ook reclame-uitingen in winkels doen het goed, maar vooral in Rusland, Nederland en Groot-Brittannië. Radio is populair in Frankrijk en Duitsland.

Hoewel reclame op televisie en in tijdschriften het vaakst wordt herinnerd, zijn dit ook de kanalen waarvan men vindt dat er sprake is van te veel reclame. Telefonische marketing en pop-ups worden door een meerderheid als irritant ervaren.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie