Showcase-producten cashcow voor Google

Het lijkt erop dat Google de producten in zijn showcase-sectie duurder laat zijn dan elders op de resultatenpagina. In de VS tenminste. Zo analyseerde de Financial Times.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Gemiddeld zijn vijf van de zes items in het showcase-onderdeel, bovenaan de zoekresultaten, duurder dan dezelfde producten die elders in de resultaten worden aangeboden. Gemiddeld 34 procent duurder. Consumenten doen er dus goed aan iets verder te zoeken dan alleen de eerste resultatenpagina.

Financial Times analyseerde verschillende 25 items in de Amerikaanse showcase-sectie van Google Shopping, die naast de topresultaten verschijnt op de resultatenpagina. Van elektronische spullen tot speelgoed en huishoudelijke artikelen. Van bijna alle producten -op 3 na – werd een goedkopere variant gevonden in Google Shopping.

De items met een hogere prijs waren meer dan 10 procent duurder in driekwart van de gevallen.  In twee gevallen zelfs tweemaal zo duur als in de Google Shoppingresultaten.

Kritiek
In de VS is er kritiek op de werkwijze van Google. Ondanks het feit dat Google aangeeft dat de showcase-resultaten gesponsord zijn, realiseren veel consumenten zich volgens de critici niet dat de showcaseresultaten advertenties zijn. Aldus de critici.

Google werpt tegen dat prijs slechts een van de onderdelen is waarop consumenten selecteren als ze naar een product zoeken. Volgens de woordvoerder kijken mensen ook of het product bij bepaalde retailers wordt aangeboden, of dat het gratis bezorgd wordt.

Google startte in de VS in 2012 met het showcase-shopping onderdeel naast de zoekresultaten. Dit onderdeel is daar dus ook wat verder ontwikkeld dan in andere landen. 
De plaatjes blijken veel beter te converteren dan normale ‘tekst’ zoekresultaten. Volgens Wall Street draagt het onderdeel dan ook voor een belangrijk deel bij aan de winsten van Google in de laatste maanden van dit jaar. Vooral in de periode voor kerst; sommige retailers halen in deze periode 10 procent van hun verkopen uit Google-ads (bron: RBC research). 

Bron:

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie