Premium

Het is niet de tijd voor smartphoneaanbiedingen, toch deelt Xiaomi tv’s uit

Terwijl de smartphonebranche noodgedwongen stopt met échte kortingen, geeft Xiaomi een tv weg bij aanschaf van een smartphone. Waarom?

Xiaomi

Consumenten hoeven voorlopig niet te rekenen op grote kortingen op smartphones, waarschuwen marktonderzoeksbureaus vanwege de technische en logistieke uitdagingen waar smartphonefabrikanten mee kampen. Des te opvallender is het daarom dat fabrikant Xiaomi een televisie cadeau geeft bij aanschaf van een smartphone. Waarom doet het bedrijf dat?

Advertentie
advertisement

Smartphones zonder échte kortingen

Wie tussen 15 oktober en 1 november Xiaomi’s nieuwste 11T Pro-smartphone van 649 euro koopt, krijgt er een gratis televisie bij. Een 43 inch-Xiaomi-smart-tv met 4K-beeldscherm en een adviesprijs van 499 euro, om precies te zijn. Bij de goedkopere 11T-smartphone van 549 euro krijgt de consument er een 32 inch-Xiaomi-smart-tv ter waarde van 299 euro bij.

Opvallend dure cadeaus, zeker in een tijd waarin onderzoeksbureaus als Canalys rapporten publiceren met de strekking dat consumenten dit najaar geen agressieve kortingen op smartphones hoeven te verwachten. Vrijwel alle smartphonemerken hebben namelijk last van een tekort aan speciale chips, waardoor ze minder toestellen kunnen produceren dan ze willen en de voorraden laag zijn. Omdat fabrikanten een hogere inkoopprijs betalen voor chips, stijgt de kostprijs van smartphones en is er minder ruimte om aantrekkelijke kortingen te geven op de verkoopprijs van smartphones.

Gratis tv genereert bekendheid

Het is inderdaad niet de tijd om flink te stunten met de prijzen van smartphones, zegt ook Colin Baak, smartphonejournalist bij AndroidPlanet.nl. Dat Xiaomi zijn nieuwste toestellen nu promoot door er een dure televisie bij te doen, is volgens Baak dan ook een opvallende keuze. ‘Xiaomi speelt zich met deze actie extra in de kijker, want concurrerende merken geven niet zulke dure cadeaus weg.’ Waarom Xiaomi dat nu wel doet? Baak denkt dat het bedrijf zijn nieuwe portfolio met veel aandacht in de markt wil zetten.

De mensen die Xiaomi kennen, refereren vooral naar de smartphonetak. Maar Xiaomi verkoopt nog veel meer producten, van elektrische steps en airfryers tot smartwatches en televisies. ‘Door tv’s weg te geven bij zijn smartphones, komen meer mensen erachter dat Xiaomi tv’s in Nederland verkoopt’, legt Baak uit. Dat klopt, zegt Erwin van der Valk, Head of Marketing bij Xiaomi Nederland. 'Met deze actie zetten wij een heel sterk launch offer neer voor de twee smartphones en maken meer mensen kennis met de tv's die we hier sinds kort verkopen.'

Xiaomi
Xiaomi

Twijfelachtig imago-effect

Deze actie is goed voor de merkbekendheid, zou je denken. Toch twijfelt smartphonejournalist Baak of Xiaomi er verstandig aan doet om dure cadeaus weg te geven bij aanschaf van zijn telefoons. ‘Er zijn genoeg mensen die je er mee over de streep trekt, bijvoorbeeld een student die een nieuwe smartphone wil en die gratis tv goed kan gebruiken in zijn nieuwe kamer. Het is daadwerkelijk een interessante aanbieding.’ Maar creëert de actie ook het gewenste imago-effect? Baak: ‘Xiaomi prijst zowel de smartphone als de tv aan als premium producten met bijbehorende prijzen. Maar zo komt het niet over als je de tv weggeeft. Als Xiaomi zo achter zijn producten staat, had het de smartphone en tv misschien beter gebundeld kunnen aanbieden voor een scherpe prijs.’

Xiaomi is grootste smartphonefabrikant

Xiaomi is volgens onderzoeksbureau Canalys na Apple en Samsung de grootste smartphonefabrikant ter wereld. In Europa heeft Xiaomi al de koppositie veroverd, meldden twee andere onderzoeksbureaus deze zomer. Het merk geeft – ook in de Benelux – veel marketingbudget uit om zijn naamsbekendheid en merkvoorkeur te vergroten. Zo opende Xiaomi vorig jaar zijn eerste winkel in Nederland en hanteert het een in-store-concept in een aantal MediaMarkt-vestigingen. Er zijn plannen voor meer eigen winkels in Nederland en de fabrikant spendeert veel geld aan samenwerkingen met telecomproviders om op radio en televisie te komen.   

Xiaomi werkt in Nederland samen met Het PR Bureau, dat overigens niet betrokken is bij de tv-campagne.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie