Social media verdwijnt! Maar wanneer?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

‘And on that bombshell we start this post’, zou Jeremy Clarkson zeggen. Gaan social media verdwijnen, is het einde in zicht? Nee natuurlijk niet! De afgelopen maanden zie ik echter wel onder onze eigen klanten en in de rest van de mark een fundamentele verandering in het gebruik van social media binnen marketing, en de benaming daarvan. Een hele mooie ontwikkeling in mijn ogen, die ik graag deel met jou als marketeer. Ik ben dan ook erg benieuwd of de marketeers van Nederland dezelfde ervaring hebben….dus laat je horen!

Geef het beestje maar een naam

We zijn, met Amerika als trendsetter, altijd erg goed in het bedenken van mooie hype namen voor nieuwe ontwikkelingen die eigenlijk al eeuwen oud zijn. Neem social media. Wat is er nieuw (op de technologie na dan natuurlijk) aan het onderling delen van ervaringen en beschrijven van je dag? Hoewel social media zonder twijfel een flinke verandering teweeg heeft gebracht in de manier waarop we onze klant willen benaderen, zijn de basisprincipes zo oud als de rooksignalen van de Indianen.

Het mooie is, de term social media wordt grotendeels in stand gehouden door de markt zelf. Vraag een gemiddelde tiener op straat wat social media is en hij zal je wellicht vreemd aan kijken. Facebook, Instagram, Twitter, Tumblr zal hij of zij ongetwijfeld kennen, maar de term ‘social media’ in combinatie met marketing….ik durf het te betwijfelen.

Social media is de naam die wij het beestje hebben gegeven, om het te kunnen labelen. De invloed van social media is echter niet te vatten in 1 woord en zal dan ook binnen nu en een paar jaar steeds meer naar de achtergrond verdwijnen.

Kernbegrippen social media

In mijn ogen is het vooral belangrijk te kijken naar de facetten die de term social media vanuit een marketingperspectief lading geven. Dat zijn namelijk de kernbegrippen die ons in de toekomst naar een hoger niveau van contact met klanten gaan brengen.

Kijkend naar social media zijn er 3 kernbegrippen die van cruciaal belang zijn: Content, Context en Engagement. Kortom, interacteren met je klant of doelgroep middels voor hem/haar contextueel interessante content! Voor mij bevat die ene zin vrijwel de gehele lading van hetgeen wij social media marketing noemen.

Veel van onze klanten hebben het überhaupt al niet meer over social media, ze nemen enkel nog de termen ‘contentmarketing’, ‘contextmarketing’ of ‘engagement’ in de mond als noemer van hetgeen ze voorop zetten in hun marketingstrategie.

Digital media marketing in de toekomst

Nu over de titel van dit artikel: hoelang bestaat social media nog? Ik denk dat we de term steeds verder naar de achtergrond zullen gaan dringen. Sterker nog, ik denk dat social media pas echt volwassen genoemd mag worden als we de term niet meer gebruiken. Er wordt toch ook vaak gezegd dat een goede manager zichzelf overbodig maakt? Welnu, laten wij er voor zorgen dat de term social media ook overbodig wordt.

Als mijn persoonlijke visie en wens uit komt, spreken we over 2 jaar weer gewoon over digital media marketing. Maar wel met 1 cruciaal verschil ten opzichte van de ‘pre social media’ tijd: voortaan staan de kernbegrippen Content, Context en Engagement centraal in digital marketing. Ze vormen de basis voor alle digitale media middelen die je als bedrijf inzet, of het nu emailmarketing, facebook, Tumblr, Pinterest, website of mobile is. Stap voor stap komen we steeds hoger op de marketingladder, social media heeft ons weer een mooie stap op de ladder gebracht!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie