Toblerone moet zijn iconische verpakking veranderen omdat het deels vertrekt uit Zwitserland

De Amerikaanse eigenaar Mondelez laat de chocolade vanaf dit jaar ook deels in Slowakije produceren. De verpakking moet daarom op de schop.

Wie aan Toblerone denkt, denkt aan Zwitserland. De Zwitserse chocolade pronkt graag met het land van herkomst, zo ook op de productverpakking. Op die verpakking zien we de vermelding 'of Switzerland' naast het logo van Toblerone, dat zowel de Matterhorn (een berg in Zwitserland) als de beer uit het wapen van Bern bevat. Maar die iconische productverpakking gaat noodgedwongen op de schop omdat de Toblerone vanaf dit jaar niet meer exclusief in Zwitserland gemaakt wordt.

Berg als nationaal symbool

De Amerikaanse eigenaar Mondelez maakte al in juni 2022 bekend dat het in 2023 de productie van Toblerone deels verplaatst naar Slowakije. Naar eigen zeggen om de productiecapaciteit te vergroten, wat nodig is om aan de 'groeiende internationale vraag' te voldoen.

Het gedeeltelijke vertrek uit Zwitserland ligt daar gevoelig. Toblerone wordt sinds 1908 exclusief in Bern gemaakt en mag zich daarom Zwitserse chocolade noemen. Maar straks mag dat dus niet meer, volgens regels die in 2017 zijn ingevoerd. De aanduiding 'of Switzerland' moet daarom ook van de verpakking. En dat geldt ook voor de afbeelding van de Matterhorn, een Zwitserse berg die volgens de regels als een nationaal symbool dient. 

Mondelez zegt dat het de Matterhorn gaat vervangen dor een 'meer generieke berg.' De nieuwe productverpakking krijgt daarnaast designelementen van de oprichter, meldt het bedrijf aan de BBC. Het is nog niet duidelijk wanneer en in welke vorm de nieuwe Toblerone-verpakking debuteert.

Krimpflatie

Toblerone verkoopt op jaarbasis zo'n zeven miljard chocoladerepen, oftewel één per twee seconden. In 2016 haalde het merk zich de woede van consumenten op de hals door de vorm van de chocoladereep te veranderen. Door meer ruimte tussen de driehoeken te creëren, was er minder tien procent minder chocolade nodig voor een reep en verhoogde Toblerone zijn winstmarge. Na twee jaar veranderde Toblerone het chocolade-ontwerp weer terug naar het origineel.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie