Premium

Unilever wil consument meer groente en fruit laten eten. Maar hoe dan?

Minder vlees, meer groenten, meer fruit, hogere voedingswaarde, minder voedselverspilling. Unilever legt de lat weer wat hoger.

Future Foods
Unilever

Unilever presenteerde woensdag zijn wereldwijde programma 'Future Foods' Unilever. Het concern zegt hiermee te richten op twee kerndoelen: mensen helpen over te stappen op gezondere voeding en de milieu-impact van de wereldwijde voedselketen verminderen.

Een van de harde doelstellingen die Unilever aan ‘Future Foods’ hangt, is dat het binnen de komende vijf tot zeven jaar wil groeien naar een omzet van 1 miljard per jaar voor plantaardige vleesvervangers en zuivelalternatieven, een vervijfvoudiging van de huidige omzet. Debora van der Zee (foto onder), vice president Foods bij Unilever Benelux, schijnt in een toelichting aan Adformatie haar licht op de messcherpe ambities.

Advertentie
advertisement
RM: Wat zijn de belangrijkste drivers die die groei moeten brengen?
DvdZ:

‘We willen deze groei bereiken door verschillende initiatieven, waaronder de uitrol van De Vegetarische Slager. De producten van dat merk worden inmiddels verkocht bij ruim 20 duizend verkooppunten in 30 landen. Wereldwijd is de interesse groot, en sinds kort zijn we in Azië en Brazilië te vinden.’

‘Daarnaast heeft Unox inmiddels een breed vegetarische portfolio, met het doel om voor elke vleesvariant een vega-variant te maken voor een dagje zonder vlees. Zo maken we het voor een grote groep makkelijk om over te stappen. Ook kijken we naar van vegan alternatieven van onder andere Hellmann’s, Magnum en Ben & Jerry’s. Onze lancering van Hellmann’s vegan mayonaise is een voorbeeld van een innovatie van plantaardige eiwitten ter vervanging van eieren.’

RM: Daarnaast wil Unilever voedselverspilling tegengaan. Nou vindt die vooral in de supermarkt plaats en bij mensen thuis. Wat kan Unilever eraan doen?
DvdZ:

‘In Nederland hebben we een aantal mooie initiatieven op dit gebied, zoals de recente pilot met de app Too Good To Go waar we zo’n duizend productboxen hebben aangeboden zodat die producten geen food waste werden. We kregen 80 duizend views die week in de app. Op basis van de goede resultaten gaan we dit komende maand opschalen naar vijf keer zoveel productboxen.’

‘Daarnaast werken we samen met de Stichting Samen Tegen Voedselverspilling, met onder andere Wageningen University & Research en diverse food-bedrijven, waaronder fabrikanten en retailers. We werken enerzijds aan initiatieven die we kunnen opzetten om verspilling in de keten tegen te gaan en anderzijds om consumenten beter te informeren over houdbaarheidsdata. Onderzoek van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV), leert dat de helft van de mensen niet goed het verschil kent tussen “tenminste houdbaar tot” en “te gebruiken tot”. Als we dit duidelijker uitleggen en mensen ook stimuleren om voor producten met een “tht” zelf te ruiken, proeven en kijken, kunnen we helpen om voedselverspilling bij mensen thuis tegen te gaan.’

Debora van der Zee van Unilever
Debora van der Zee Unilever

Ook wil Unilever het aantal producten dat voedzame voeding levert verdubbelen tegen 2025. In een persbericht meldt het concern dat het dan gaat om producten met een ruime hoeveelheid groenten, fruit, eiwitten of micronutriënten zoals zink, ijzer, omega-3 en jodium.

RM: Die nutriënten kan je natuurlijk makkelijk toevoegen, maar groente en fruit? Welke mogelijkheden heeft Unilever behalve ‘meer groenten in bliksoep’?
DvdZ:

‘Als je kijkt naar producten met een ruime hoeveelheid groente, dan is Knorr een mooi voorbeeld. We hebben alle 35 varianten vernieuwd met minimaal 200 gram groente per persoon en maximaal 75 gram vlees per persoon in het “met lekker veel groente”-recept. Daarnaast heeft Knorr groente-wraps geïntroduceerd. Dat zijn kleurrijke wraps gemaakt met 35 procent groente (bieten en wortel, red.).’

‘De wraps zijn een bron van vezels en eiwitten en voegen makkelijk dat extra beetje groente toe aan een maaltijd. En inderdaad, daarbij kun je ook denken aan soepen. Bijvoorbeeld onze Unox Soep In Zak, deze soepen zitten boordevol groenten en zijn gemakkelijk te bereiden. Zo zitten er in de Klassieke Tomatensoep ruim 250 gram groenten per kom en in de Vegetarische Tomatensoep zelfs 290 gram groenten per kom.’

RM: Wat betreft die aanbevolen recepten op smaakmakers van Knorr, is het voor Unilever meetbaar wat voor gezondheidswinst dat oplevert?
DvdZ:

‘Van de vernieuwde Knorr Wereldgerechten kiest 30 procent van de consumenten voor het “met lekker veel groente”-recept. Met de aantallen Wereldgerechten die we jaarlijks verkopen, scheelt dat zo’n 3 duizend ton extra groente per jaar in Nederland. En dat heeft dus echt impact.’

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie