VVD – Niet doorschuiven maar aanpakken

De campagne is begonnen en dat zullen we weten ook. Hoe sterk zijn de slogans? En redden ze het met alleen de poster of heb je de campagnespots nodig om het echt te begrijpen? Donatello Piras beoordeelt de acht grootste partijen van dit moment in willekeurige volgorde. Vandaag de partij van onze demissionair premier, de VVD.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De slogan van de VVD is “Niet doorschuiven maar aanpakken”. De eerste associaties hierbij zijn daadkracht en doeltreffendheid. Een logische keuze als je je vooral wilt presenteren als een goede hoeder van de rijksfinanciën. Wat verder opvalt is dat de poster alleen deze leus heeft en dat de VVD raar genoeg niet kiest voor het welbekende gezicht van de huidige premier en lijsttrekker Mark Rutte. Dat maakt de poster kaal en ééndimensionaal: als de slogan je niet aanspreekt, ben je direct uitgekeken. Wel heeft de VVD meerdere varianten van de poster met andere quotes zoals “ Handen uit de mouwen in plaats van hand ophouden”. Duidelijke liberale taal. Werk aan de winkel en handen uit de mouwen anders geen geld. De posters spreken klare VVD taal en zijn in combinatie met de campagnespot herkenbaar. Dat is de ware kracht van de posters.

Het laat gepresenteerde campagnespotje is positief ingestoken. Nederland is een geweldig land en dat hebben we vooral aan het beleid van de VVD te danken. Hier komt de premier wel degelijk vaak in beeld. Frappant genoeg kiest de VVD in het spotje naast Mark Rutte voor Ivo Opstelten en zijn quote over het oppakken van criminelen. De totale sfeer van de VVD campagne kenmerkt zich door een duidelijke keuze voor law en order. Dit blijkt uit de klassieke beelden van de beurs, makelaars, politie, de transportsector en de KvK. Deze moeten het beeld bevestigen dat bij de VVD de financiën, veiligheid en de werkende Nederlander in goede handen zijn.

Bij een campagne is het belangrijk dat de boodschap duidelijk is en hoewel de VVD laat kwam met de campagne is deze wel helder. Nu nog afwachten of dit hen ook extra zetels gaat opleveren.

Donatello Piras is hoofdtrainer en gespreksleider bij het Nederlands Debat Instituut. Hij volgt de verkiezingscampagne op de voet en publiceert regelmatig over de campagne en de debatten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie