Premium

ABN Amro-reorganisatie heeft ook grote impact op de marketingorganisatie

Het vorig jaar aangekondigde ‘Project Simplify’ kost ook hoofd marketing en communicatie Roland van Maanen zijn baan.

Per 1 juli kent de marketingcommunicatie bij ABN Amro een andere structuur. Voorheen kwamen alle marketingcommunicatie-activiteiten – intern en extern – samen in één centraal orgaan, de afdeling marketing en communicatie, onder leiding van Roland van Maanen. Die afdeling is nu opgeknipt. Alle marketing en communicatie die op corporate niveau gevoerd dient te worden, komt nu te vallen onder de verantwoordelijkheid van Ernst Boekhorst. Boekhorst was verantwoordelijk voor sponsoring, maar leidt nu de unit Sponsoring & Brand Management.

Decentraal
Productcampagnes daarentegen, worden vanaf 1 juli decentraal gemanaged. Jeroen van Maarschalkerweerd, woordvoerder bij ABN Amro, zegt in een toelichting aan Marketing Online: ‘Van centraal aangestuurd, wordt dergelijke marketingcommunicatie toegevoegd aan de business.' Productcampagnes en dergelijke komen nu te vallen onder Bas Bisschops, hoofd marketing retail. Tanja Bom is per april aangesteld als hoofd externe communicatie. Zij is verantwoordelijk voor campagnes die vanuit de business worden geïnitieerd. Bom rapporteert aan Bisschops.

Boventallig
Een deel van de mensen die centraal op marketing en communicatie zat, is meegegaan naar een decentrale afdeling. Een gedeelte heeft de bank (moeten) verlaten. Hoeveel dat er zijn, kan Maarschalkerweerd niet zeggen, daarvoor is de operatie volgens hem te complex. Maar het zou gaan om 15 procent van het totale aantal ABN Amro-marcommers. Dat is inclusief de mensen die ‘natuurlijk zijn afgevloeid.’ De rest is boventallig verklaard.

Flop
Daaronder dus ook marketingkopstuk Roland van Maanen, die al vanaf 2005 bij ABN Amro werkzaam is. Door zijn bestuurswerkzaamheden bij Bond van Adverteerders (BVA) en de Effie Awards, is hij een goede bekende in het marketingvak. Hij schreef als lid van het management team van ABN Amro mee aan ‘Project Simplify’, dat bedoeld was om tot een kostenreductie (over de hele bank heen) van 25 procent te komen. Vooraf werd gezegd dat er tussen 975 en 1375 banen zouden verdwijnen. Daarnaast moest de bank slagvaardiger worden en het bureaucratiequotiënt naar beneden gebracht worden. Met de geflopte campagne ‘Wat is jouw verhaal’ uit 2015 heeft de reorganisatie van de marketingafdeling volgens Maarschalkerweerd dan ook niets te maken.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie