Premium

The Good Shop: ‘Wij geloven niet in concurrentie als het gaat om 'doing good''

De vijf initiatiefnemers van The Good Shop zetten reclamemakers aan het werk voor het goede doel

Foto: Janneke Nooij

The Good Shop is een nieuw initiatief waarbij reclamemakers zich inzetten voor het goede doel. Creatieve professionals kunnen zich vrijwillig aanmelden en The Good Shop stelt vervolgens teams samen waarin zij pro bono een campagne ontwikkelen voor een goed doel.

The Good Shop is opgericht door Joris Groot (DDB & Tribal Amsterdam), Jorik Houweling (DDB & Tribal Amsterdam), Romy van der Linden (Ahold Delhaize), Ciaran Woods (MediaMonks) en Naique Tanate (VICE Media). Zij vormen samen het bestuur van The Good Shop. Manpreet Sethi (WeTransfer) voert de technische ontwikkeling uit.

Waarom moest The Good Shop er komen?
‘The Good Shop is ontstaan vanuit het idee om onze eigen ervaring en skills in te zetten voor organisaties die het hard nodig hebben, maar niet de middelen hebben. In gesprekken met collega’s en andere professionals kwam naar voren dat meer mensen iets goeds willen doen voor een ander, alleen weten de meesten mensen niet waar ze moeten starten.’

Organisatie SIRE doet iets soortgelijks: het zijn communicatieprofessionals die reclames maken voor een betere samenleving. Gaan jullie concurreren met SIRE?
‘Wij geloven niet in concurrentie als het gaat om 'doing good', omdat wij elkaar allemaal aanvullen bij dat wat belangrijk is in de maatschappij.’

Was er binnen jullie eigen bureau geen ruimte voor dit soort projecten?
‘Het was van het begin af aan duidelijk dat we bureau-onafhankelijk wilden zijn om zo onze hele branche de kans te bieden iets goeds te doen. Onze bureaus juichen The Good Shop allemaal toe en voorzien ons ook van advies.’

Hoe gaan jullie om met (eventuele) concurrentie van The Good Shop met de bureaus waarvoor jullie werken?
‘Wij werken enkel voor initiatieven zonder budget en zonder bureau. Voor wat betreft concurrentie met bureaus in het algemeen: daar zijn we heel vrij in. Als er bureaus zijn die voor deze initiatieven, ook zonder budget, aan de slag willen gaan dan juichen wij dat alleen maar toe.’

Uit hoeveel professionals bestaat het netwerk nu?
'Op dit moment werken al 20 mensen aan projecten. Het veelvoudige hiervan heeft zich al aangemeld voor komende projecten. Het zijn ervaren strategen, creatieven, producers en designers. De meeste werken bij een bureau in Amsterdam maar er zitten ook freelancers tussen. Daarnaast verwelkomen we natuurlijk de hele breedte van onze beroepsgroep. Iedereen die ervaring heeft en zin heeft om goed te doen, is van harte welkom.'

Wat verwachten jullie van deelnemers?
'Het project waar je aan begint afmaken. Je gaat een commitment aan van ongeveer een avond in de week voor drie tot vier maanden. De organisatie stelt per briefing een team samen van een strateeg, producer en creatief (team). Samen spenderen zij ongeveer één avond per week aan de opdracht. De opdrachten verschillen van aard, maar moeten in een relatief korte tijd uitvoerbaar zijn.'

Wat krijgen zij daarvoor terug?
'Heel veel waardering en voldoening, nieuwe samenwerkingen met collega's van andere bureaus en hopelijk leuk werk voor je portfolio.'

Wat voor soort bedrijven mogen bij jullie aankloppen?
'Ze doen goed, zijn non-profit, hebben geen marketingbudget en zijn (lokaal) met maatschappelijke dan wel duurzame thema's bezig. Momenteel werken wij bijvoorbeeld voor BuurtBuik en Open Embassy.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie