Premium

Jaap Stalenburg kiest voor oude liefde en vertrekt bij TVM

Hij keert terug naar de journalistiek

Jaap Stalenburg vertrekt op 1 januari als manager corporate communicatie bij TVM. Hij is 17,5 jaar in dienst geweest bij de transportverzekeraar. Stalenburg ‘volgt zijn passie’ en pakt zijn oude liefde op: tv maken en mooie verhalen schrijven.

Wanneer kwam de gedachte op om te vertrekken?

Stalenburg: ‘Een jaar geleden heb ik in een hersenbloeding gehad, waarvan ik gelukkig prima ben hersteld, maar de bekende levensvragen kwamen wel voorbij. Ik heb een lange ervaring bij tv en in de journalistiek en mis het creatieve aspect ervan en de vrijheid om ongebonden iets te vinden. Zeker nu de afgelopen jaren door strikte wet- en regelgeving de financiële sector veel meer een procesindustrie is geworden. Dat begon bij mij te knellen, ook al omdat ik de laatste jaren al parttime werkte en in radio en tv-uitzendingen mij ook met politiek en economie ging bezighouden.’

Je bent altijd journalist gebleven?

‘Ja, ook in de functie van manager corporate communicatie ben ik altijd meer journalist dan voorlichter geweest. De luiken open en kritische geluiden binnenhalen. We zijn ook al in 2005 beginnen met branden content verspreiding, ver voordat dit hip en trendy werd.’

TVM is een paar jaar geleden gestopt als sportsponsor in het schaatsen en wielrennen. Is dat van invloed geweest?

‘Dat heeft er zeker mee te maken. Ik begon de turbulentie van de topsport te missen, met iedere dag weer groot en klein nieuws.’

Hoe kijk je terug op je TVM-periode, die roerig begon met de dopingaffaire rond de wielerploeg?

‘Met veel plezier. De dopingaffaire in mijn begintijd hebben we bekwaam en open afgehandeld. Wat ik daar heb geleerd is dat een dopingaffaire of een andere reputatierisico je overkomt. Waar je als bedrijf op wordt afgerekend is hoe je ermee omgaat. De communicatie transparant houdt en ‘lessons Learned’ uitdraagt. Daar heb ik veel aan gehad toen we in 2010 te maken kregen met de inmiddels wereldberoemde foute wissel van Sven Kramer op de Olympische Spelen in Vancouver. Daar was vanaf het allereerste moment iedereen aanspreekbaar.’

Dat is niet in ieder bedrijf staande praktijk. Heeft het je veel moeite gekost de organisatie daarin mee te krijgen?

‘Ik heb geluk gehad te mogen werken met Arjan Bos, de ceo van TVM verzekeringen en in mijn ogen de best communicerende topman in Nederland. Die is mediawijs en draagt dat ook vol overtuiging uit zonder dat het tot pedante ijdelheid leidt. Met het bedrijf TVM hebben we ons landelijk sterk gepositioneerd met verkeersveiligheid en de aanpak van criminaliteit op en rond de snelweg. We zijn op deze items zo ongeveer thema-eigenaar geworden.’

Wat markeerde jou als woordvoerder en manager communicatie?

‘Mijn werkwijze bij TVM was vrij simpel. Altijd alle lijnen open houden en geen vraag uit de weg gaan en vooral de innovatie omarmen. Ik had het geluk veel te kunnen experimenteren met de schaatsploeg. Bij de Spelen in Sotchi introduceerden social-mediastrateeg Gijsbregt Brouwer en ik de ‘selfies' van Olympische Sporters vanaf plaatsen waar geen persfotograaf komt. Ook maakten we online-tv rond de schaatsers. Het werd een hype. Mede vanwege die soms gedurfde communicatie won TVM dat jaar ook de oeuvreprijs van de SponsorRing. IK heb altijd de visie gehad dat stilstaand water brak wordt en heb tot in Amerika naar vernieuwing en verdieping gezocht.’

Je wordt opgevolgd door Frank Woestenburg, sportjournalist bij de Telegraaf. Heb je nog een hand gehad in de keuze voor hem?

‘Ik ben daar niet direct betrokken bij geweest, maar kende zijn ambities en had jaren eerder al een keer zijn naam genoemd. Frank Woestenburg is een prima journalist, die nu mijn lijn zal doortrekken. Bij TVM zijn we niet van gesloten loketten en ‘geen commentaar’. Dat zal met Frank niet veranderen. Ik blijf de komende jaren in stilte wel projecten voor TVM doen en zal Frank bijstaan waar nodig. We zijn vrienden en samen met het schaatsen de hele wereld overgetrokken.’

En nu?

‘Mijn toekomst ligt open. Ik ga voor Helden Magazine door met het schrijven van grote verhalen, ga eindredactie doen voor TV en analyseren op de radio. Met RTL-presentatrice Laurien Verstraten en mister-TV Bert van der Veer ga ik brainstormen over formats. De agenda voor 2018 begint aardig vol te lopen. En iedereen mag mij bellen voor een coach- of adviesgesprek.’

Foto: TVM

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie