Premium

KPN en Sven Kramer leren kinderen schaatsen met een hightech schaatsstoel

Het telecommerk zet technologie in om kinderen het ijs op te krijgen.

Een op de drie kinderen tussen 4 en 12 jaar oud kan niet schaatsen en daar willen telecommerk KPN en schaatsorganisatie KNSB iets aan doen. Ze ontwikkelden hypermoderne, pratende stoel die kinderen helpt overeind te blijven op het ijs.

Sensoren, lasers en hulp van Sven Kramer
Creatief bureau N=5 en productontwikkelaar Frolic ontwikkelden de hightech schaatsstoel. In de stoel zitten allerlei sensoren die zien of een kind goed evenwicht heeft en of hij de juiste schaatsbewegingen maakt. Als het beter kan, krijgt hij tips van Sven Kramer via een ingebouwde luidspreker. Verder helpen speciale lasers om recht vooruit te schaatsen en dankzij de speciale poten blijven kinderen niet daar niet achter haken met hun schaatsen.

De schaatsstoel is speciaal ontwikkeld als hulpmiddel op het ijs. Volgens KPN en KNSB is die hulp nodig: één op de drie kinderen tussen de 4 en 12 jaar oud kan niet schaatsen, zo blijkt uit onderzoek onder bijna duizend Nederlandse ouders. Mark Versteegen, directeur sponsoring van KPN: 'Door kinderen te stimuleren te gaan schaatsen, vergroten we de kans dat de nieuwe Sven Kramer ontdekt wordt.'

Verbinding door techniek
Rogier Verbeek van bureau N=5: 'KPN is al jaren sponsor van het schaatsen en wilde daar graag over vertellen. Het liefst met behulp van technologie die mensen verbindt. Zo kwamen wij op het idee om de allerjongste schaatsers via techniek te verbinden met een schaatsheld.'

Het doel is dus tweeledig: KPN wil laten zien dat het merk betrokken is bij het schaatsen en tegelijkertijd echt iets doen om de sport vooruit te helpen. KPN is al 8 jaar lang sponsor van schaatsend Nederland en zet dat ook na dit Olympische seizoen voort. Per jaar schaatsen zo’n 800.000 mensen op tijdelijke ijsbanen van KPN en KNSB, waaronder zo’n 150.000 schoolkinderen. Dit past in het streven van KPN en de KNSB om alle kinderen een keer te laten schaatsen voordat ze naar de middelbare school gaan.'

Primeur op Coolste Baan
De stoel beleeft donderdag zijn primeur tijdens de opening van de Coolste Baan in het Olympisch Stadion in Amsterdam. De komende zes weken kunnen kinderen hier gebruikmaken van tientallen slimme stoelen. Tegelijkertijd begint KPN een pr-campagne in print, social en out-of-home. Vanaf 29 januari zie je de actie ook terug in een tv-reclame. 

Vervolg: nog veel meer schaatsstoelen in 2019
Als de stoelen aanslaan, zijn er volgende winter tientallen exemplaren beschikbaar op de circa zestig gesponsorde ijsbanen in Nederland. Sven Kramer: 'Door de milde winters leren niet alle kinderen meer schaatsen op een sloot achter een keukenstoel. Met deze slimme stoel wordt het voor kinderen nog makkelijker om te leren schaatsen. Ik ben blij dat ik kan helpen om kinderen enthousiast te maken voor het schaatsen en wie weet leert de kampioen van de toekomst het met deze stoel.'

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie