‘Maestro’ van McDonald's beste reclamemuziek van 2017

De fastfoodketen voert de Reclamemuziek Top-20 aan met orchestraal werk van Darre van Dijk (TBWA\Neboko) en Guido Dieteren.

De winnende compositie hoort bij het ‘Always open for good Times’ campagnethema, dat McDonalds begin dit jaar presenteerde. Onderdeel van de campagne is een serie commercials waarin nietsvermoedende bezoekers bij McDonalds binnenstappen om een Maestro burger te bestellen. Dit vormt het startsein voor een klassiek orkest dat is te zien én te horen via het narrowcasting systeem, om los te barsten in een extatische hymne aan de Maestro Burger, uitmondend in een apotheose waarin een koor de besteller al zingend aanmoedigt om een hap te nemen.

‘Maestro’ is meer dan de muzikale omlijsting van een reclamefilm, het is het creatieve vertrekpunt. Bij de introductie verklaarde Darre van Dijk: ‘McDonald’s roept je op om je open te stellen: ‘Prikkel al je zintuigen’. Dit demonstreren we met een authentieke registratie van een onnavolgbare act, waarbij het 60-koppig symfonisch orkest Guido’s Orchestra, onder leiding van Guido Dieteren, via een live-verbinding gasten van McDonald’s begeleidde bij het genieten van een Maestro Burger. Zonder dat zij het door hadden waren zij hoofdpersoon in hun eigen film.'

Stemmen alleen voor abonnees
In totaal werd er dit jaar 142 keer gestemd op de Reclamemuziek Top-20. Dit is aanzienlijk minder dan vorig jaar, toen er bijna drieduizend stemmen werden uitgebracht. De verklaring is hiervoor dat als gevolg van een technische complicatie, de poll alleen toegankelijk was voor Adformatie abonnees die daadwerkelijk waren ingelogd. Het probleem bleek niet oplosbaar. Gevolg is dat Reclamemuziek Top-20 dit jaar meer het karakter heeft gekregen van een vakprijs en minder van een publieksprijs zoals voorgaande jaren, toen de poll voor iedereen toegankelijk was.

Neemt niet weg dat de genomineerden ook dit jaar zich weer intensief hebben geroerd op sociale media. In totaal werd het bericht met de stemmodule 542 keer gedeeld op Facebook, 60 keer via Twitter, 190 keer op Linkedin en nog eens 800 keer via ShareThis.

Tweede keer winnaar
Maestro kwam zoals gezegd als winnaar uit de bus, met een kwart van de stemmen. Voor Darre van Dijk is het de tweede keer dat hij de Reclamemuziek Top-20 winnend afsluit. Die eer viel hem ook al te beurt in 2014, toen hij de hoogste waardering kreeg voor ‘World of Blue’, een nummer dat hoorde bij de gelijknamige commercial van het Wereld Natuurfonds Fonds (WNF).

Op de tweede plek dit jaar komt de compositie ‘To build a home’, gespeeld door het Cinematic Orchestra voor de kerstcommercial van Plus (Goed eten is samen eten), met 14% van de stemmen. Op nummer drie volgt ‘Unconditional love’ van Ford, waarvan de muziek is gecompoeerd door Niels den Otter en Guido Maat. Het nummer heeft 8% van de stemmen, waarmee het net een plekje hoger eindigt dan de evergreen ‘Lidl Brown Bag’van good old George Baker.

Reclamemuziek op BNR Zakendoen
De hoogste drie noteringen in de Reclamemuziek Top-20 zijn dus ook dit jaar weer voor originele composities. Als we de ‘cover’ van George Baker meerekenen, gaat het zelfs om de hoogste vier noteringen. De hoogste positie voor een ‘bestaan’ nummer is Easy van Son Mieuws, dat is te horen onder de ‘Direct vooruit’-commercial van ING. Winnaar van 2016 Twan van Steenhoven (Big2), eindigt dit keer niet in de top-5, maar is met Tele2 wel vier keer genomineerd.

Zie hier alle nominaties.

In de uitzending van BNR Zakendoen op 10 januari, zal Bas Welling stilstaan bij de uitslag van de Reclamemuziek Top-20 dit jaar. Natuurlijk is tijdens het programma de winnende muziek te horen.

 

En de behind the scenes movie.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie