Premium

Mattias Schut: 'Jammer dat de tv-commercial als ouderwets wordt gezien'

INTERVIEW Mattias Schut vertelt over het hoe en waarom van het zojuist opgerichte reclamefilmbedrijf Holy Fools.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Woensdagochtend werd bekend dat Mattias Schut en Collin Maas het reclamefilmbedrijf . Oude wijn in nieuwe zakken? Adformatie geeft het woord aan Schut.

Eind vorig jaar en zei toen dat de tijden veranderen, dat er zoveel kansen liggen op het gebied van content en reclame. Kan je uitleggen wat dat voor kansen zijn?
‘Het gebruik van media is in een paar jaar tijd zo veranderd, onder andere door de kracht van social media. Hierdoor worden hele andere eisen gesteld aan bewegend beeld. De consument is onverbiddelijk en eerlijk. Ik zie daar enorme kansen. Het gaat er weer om wat de consument echt leuk of spannend vindt. Wat mensen werkelijk raakt. Een nieuwe waarheid. De contentproductie kan hier veel beter op inspelen. Je moet veel sneller en scherper kunnen werken. Wat we als positief zien is dat bureaus ons al eerder betrekken in het proces. We zijn nu een paar maanden bezig en het is zo gaaf om te zien wat een verschil het is als je zo kunt samenwerken. Dat vereist wel een andere inrichting van een productiehuis. Het gaat meer om het proces en om samenwerken. We zijn nu met een project bezig waarover ik later meer kan zeggen, waarin we dit optimaal benutten.’

Je zei eind vorig jaar ook dat die veranderende tijden vragen om een nieuwe omgeving. Hoe ziet die nieuwe omgeving – Holy Fools - er precies uit?
‘Veel minder groot en log, meer flexibel. Ons kleine kantoor midden in de stad is meer een uitvalsbasis, heerlijk midden tussen de mensen, kroegen en winkels. Maar het kantoor is niet meer de plek waar het gebeurt. Alles speelt zich veel meer op andere plekken af. Bij bureaus zelf, in het museum, in een kroeg. Kijk eens naar nieuwe talenten als Philip en Hugo, die met hun bureau iedere maand op een andere plek zitten. Je wilt als productiebedrijf niet een enorm kantoor dat veel geld kost, we steken dat liever in projecten. En in dingen die we zelf leuk vinden om te doen.’


Oprichters van Holy Fools: Collin Maas en Mattias Schut

Jullie noemen Holy Fools een ‘reclamefilmbedrijf’. Wat doen jullie dan wél en wat uitdrukkelijk niet?
‘We focussen ons puur op alles wat beweegt in opdracht van reclamebureaus en dus uiteindelijk adverteerders. Maar daarbinnen is het heel breed. We zijn nu met een documentaireproject bezig voor een groot museum in opdracht van een bureau, waar uiteindelijk ook een commercialcampagne uit komt. Dat is zo inspirerend. Maar we doen ook heel veel tv-commercials. Dat blijft het mooiste wat er is. Het is jammer dat de tv-commercial bijna als ouderwets wordt gezien. Ik vind het een van de meest krachtige manieren om te communiceren, nog steeds. Alleen staat het vaak niet meer op zichzelf. Er zit heel veel content omheen en die content willen wij ook maken. Wij zijn bezig met een digitale unit die we volledig gaan integreren met filmproductie. Zo kunnen we dezelfde hoge kwaliteit bieden in iedere vorm van bewegend beeld. We doen geen televisieprogramma&;s, want dat doe ik met CCCP.’

Jullie beginnen met vijf regisseurs, die freelance zijn in te zetten. Dat ziet er toch een beetje hetzelfde uit als wat andere productiebedrijven ook doen. Hoe leg je aan de markt uit dat het geen oude wijn in nieuwe zakken is?
‘Als je films maakt is regietalent natuurlijk van het grootste belang. Dat wil je dicht bij je hebben en koesteren. Ik heb het altijd leuk gevonden om talent te scouten. We zullen de komende tijd dus steeds nieuwe talenten toevoegen en daarnaast is het zeker zo inspirerend om ook buiten de deur te kijken als je de juiste man voor het project niet inhouse hebt. Het is ook interessant om regisseurs te laten samenwerken, want we geloven niet per se in het gegeven dat één regisseur één film moet maken. Dat is iets wat ik van televisie heb geleerd. Daar werk je altijd met teams van redacteuren en regisseurs. Dat inspireert zoveel meer. We zitten wekelijks samen met de regisseurs en brainstormen over de projecten. Bij ons heerst veel minder het “ieder voor zich-gevoel”. Regisseur Allard Westenbrink gaat binnenkort een campagne draaien en dan sta ik samen met hem op de set. Natuurlijk is er altijd één eindverantwoordelijke, want een bureau wil wel weten wie uiteindelijk zorgt dat het goed komt. Eigenlijk zijn de regisseurs bij ons dus veel minder “freelance”. Ze zijn echt onderdeel van het team.’

Het grote geld heb je de afgelopen jaren vooral verdiend door je diensten als freelance regisseur aan te bieden. Is het financieel eigenlijk wel interessant voor jou om je energie in Holy Fools te steken?
‘Dat is juist één van de redenen dat ik weg ben gegaan bij een groot bedrijf. Daar ging het teveel over geld. Natuurlijk moeten wij geld verdienen, maar het gaat er in eerste instantie om, om gave dingen te maken. En nu kunnen we bijvoorbeeld beslissen om een deel van de winst in een korte film of viral te stoppen. Heerlijk is die vrijheid! Levensgeluk is voor mij: gave dingen maken met inspirerende mensen.’

Je bent nog altijd betrokken bij CCCP als creatief directeur, hoe actief ben je daar?
is mijn kindje, daar ben ik heel actief met tv-formats en tv-productie. We maken bijvoorbeeld Rambam, een geweldig programma om te maken. Het is goed te combineren omdat het ene het andere inspireert. En bij CCCP werken we met geweldige teams, en ben ik vooral betrokken bij formatontwikkeling en het creatieve maakproces. Het leuke is dat een aantal topreclamecreatieven, waarmee we veel samen werken met Holy Fools, ook heel actief meehelpen met formatontwikkeling bij CCCP. Dat is zo gaaf, dat het elkaar zo inspireert en aansteekt! En daar gaat het ook om in ons vak. We moeten zorgen dat we de weg omhoog vinden, na de magere jaren. Vooral niet in hokjes denken en we moeten weer gaan excelleren. Dat kan alleen met elkaar.’

CCCP bestaat toch al, waarom niet gekozen voor één groot bedrijf waarin ook de nieuwe activiteiten worden ondergebracht?
‘Omdat reclamefilmproductie een andere tak van sport is, die zijn eigen organisatie vereist. Televisie is een proces waar heel veel mensen op één project werken. Dat moet je juist gescheiden houden. Natuurlijk werken we soms wel samen en is de “tv-manier van werken” vaak erg nuttig bij reclameprojecten. Maar in de operatie is het juist fijn dat het gescheiden is, zodat het ook helder blijft waarvoor je ergens binnen stapt.’

Wat is de gedachte achter van " target="_blank">het ‘about us-filmpje’ op jullie site? Is het de bedoeling om grappen te maken over het geld van de klant? Kan het zijn dat we een boodschap over het hoofd zien?
‘Hahaha, dat is precies de reden dat we Holy Fools heten, naar een boek van Terry Giliam van Monthy Python. Je moet niet alles willen begrijpen. Neem jezelf vooral niet te serieus. En blijf onzeker, dat is mijn motto.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie