Creatie & Campagnes

Solidaridad opent koffieloze koffiebar in het centrum van Amsterdam

Claartje Vogel, redactie | 30 november 2017, 12:25

Met deze campagne vraagt de organisatie aandacht voor een wereldwijd koffieprobleem

Hoe maak je mensen bewust van de urgentie van een probleem dat nog niemand kent? Dat is de uitdaging van duurzaamheidsorganisatie Solidaridad en reclamebureau Natwerk. Zij begonnen vorige maand de campagne ‘Een wereld zonder koffie’ en openen vrijdag een koffiebar zonder koffie.

Alles in een koffiekop, maar geen koffie
In Geen Koffiebar krijg je alles in een kop, behalve koffie. In het café aan de Vijzelgracht in Amsterdam laat Solidaridad zien hoe de toekomst eruit ziet zonder koffie. 

Je kunt er ontbijten, luchen en flexwerken (er is wifi). Als ode aan koffie is alles verkrijgbaar in een koffiekop: van verse sapjes en soepjes tot tosti’s, koffiebroodjes en yoghurt. Wie een flinke opkikker nodig heeft om de dag te beginnen neemt plaats in de speciale ‘Koffie Kick Booth’.

Survivalkit
Daarnaast kun je de speciale Wereld Zonder Koffie Kit kopen als 'voorbereiding op een wereld zonder koffie'. Reinier Steures (Natwerk): 'We hebben allerlei items verzonnen om mensen op een leuke manier geld te laten doneren.'

Met het Koffieklontje kun je de 'ouderwets lekkere koffiesmaak' proeven en de Blikopeners en Indommel Stop zorgen dat je wakker blijft. De Wereld Zonder Koffie Kit items zijn tegen een donatie vanaf € 2,50 te koop in de Geen Koffiebar en online via www.eenwereldzonderkoffie.nl.

Klimaatverandering begreigt koffiebonenteelt
Steures: 'Het doel is zorgen dat Solidaridad gesteund wordt. Alle giften in de bar en voor de kit gaan in de ‘Koffiepot’, een nieuw fonds van Solidaridad dat koffieboeren ondersteunt bij Climate Smart Agriculture.'

De Koffiepot brengt het bedrijfsleven, kennis en geld bij elkaar om te investeren in de toekomst van koffie. Klimaatverandering bedreigt namelijk de koffieteelt, maar volgens de organisatie valt het tij nog te keren. 

Koffiebar brengt het probleem dichtbij
'Met deze campagne brengen we het probleem dichtbij', vertelt Steures. 'Als je vertelt dat Solidaridad koffieboeren in verre landen steunt, klinkt dat nobel maar ook 'ver-van-mijn-bed'. Met de online campagne en de fysieke koffiebar laten we zien hoe dit probleem jou in de toekomst kan raken. Je wilt toch je kopje koffie blijven drinken.' 

Geen Koffiebar bevindt zich aan de Vijzelgracht 41 in Amsterdam en is van 1 tot en met 10 december 2017 dagelijks van 09:00 uur tot 17:00 uur geopend.

Over de auteur

Claartje Vogel
Journalist en redacteur voor Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en Tijdschrift voor Communicatie (Adfogroep). Lees meer over Claartje Vogel

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Solidaridad Koffiebar geen koffiebar

Meer in channel Creatie & Campagnes

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs