Premium

‘Those who can’ is de nieuwe Hunky Dory, maar dan met streng deurbeleid

Freelance collectief wil zich onderscheiden door kwaliteit en selectie.

Een nieuw freelance collectief, maar dan voor een besloten gezelschap. Dat is wat ‘Those who can’ beoogt te zijn. De website is sinds maandag in de lucht. Op de lijst van aangesloten copywriters en artdirectors staan 18 namen. Het is een gereputeerd gezelschap (zie onderaan); weliswaar breed samengesteld waar het gaat om disciplines en leeftijd, maar allemaal freelance creatieven die hun sporen in het vak hebben verdiend. 

Bij het aantal van 18 leden zal het voorlopig blijven, want 'Those who can' hanteert een streng deurbeleid. De beide oprichters, copywriter André Damers en art director Joris van Elk, hechten sterk aan de kwaliteit van de freelancers die samen het collectief uitmaken.  Nieuwe leden werden serieus gebalotteerd en met het huidige aantal hebben ze het plafond bereikt. Hierin schuilt volgens Dammers ook het belangrijkste verschil met het freelancersagentschap Hunky Dory, dat in mei dit jaar ophield te bestaan.

Scherper in de markt
Dammers zat zelf jarenlang bij Hunky Dory en zag daar van nabij hoe er steeds meer concessies werden gedaan. 'Uitgangspunt was aanvankelijk om echte kwaliteit te bieden. Alleen is dat in de loop der jaren steeds meer verwaterd. Dat was ook wat mij steeds stoorde. Ik vond, het mag allemaal best wat scherper in de markt worden gezet: puur op echte kwaliteit.’

Een focus op kwaliteit is overigens ook iets wat bij de Freeforce ontbreekt, vindt Dammers. ‘Dat is een soort van Rolodex geworden van freelance creatieven die het belangrijk vinden om online vindbaar te zijn. Maar wat zijn de criteria? Ik mis een duidelijke afkadering, een statement van wat de Freeforce is en waar het collectief voor staat.’

Zolang Hunky Dory actief was, wilde hij zich niet op het concurrentiepad begeven. Maar die drempel is geslecht toen de eigenaren zelf besloten om de stekker eruit te trekken. Dat bood de kans om een vernieuwingsslag te maken, ook in de operatie. ‘Een collectief dat werkt met mensen die vanuit een pand de telefoon beantwoorden is niet meer van deze tijd. Daarom hebben wij op onze site een agendafunctie waarmee je de beschikbaarheid van creatieven checkt en regelt.’ 

Geen verdienmodel
'Those who can’ wil nadrukkelijk geen netwerkbureau zijn. De oprichters hanteren geen verdienmodel voor zichzelf. Opdrachtgevers betalen geen fee als zij een creatief rechtstreeks boeken via thosewhocan.nl. Van Elk: ‘Financieel willen we niet beter worden van elkaar. Qua werk willen we dat wél. Talent telt op. Door elkaar te stimuleren en kennis te delen versterken we onszelf. Uiteindelijk helpen we daarmee onze klanten en het vak vooruit.'

Stuk voor stuk hebben de deelnemers in 'Those who can' een indrukwekkende track-record en een prijzenkast die flink uitpuilt. Waarom eigenlijk het gezelschap van andere creatieven gezocht, als je al een goed lopende freelance praktijk hebt? Dammers: ‘Ondanks dat we allemaal hebben laten zien dat we bijzonder werk kunnen maken, willen we door. Iedereen heeft de ambitie om de volgende stap te maken.’

Opdrachtgevers kunnen op 'Those who can' zelf een team samenstellen van freelance creatieven, vooral artdirectors en copywriters. Via Others who can biedt het collectief tevens toegang tot een groep geselecteerde strategen, producers, productiemaatschappijen, designers en uitwerkstudio’s waarmee projecten gerealiseerd kunnen worden.
 

Naast oprichters André Dammers en Joris van Elk, bestaat 'Those who can' uit:  Edward van Tilburg, Stephan Gonnissen, Sikko Gerkema, Jeroen van Zwam, Jarr Geerligs, Zwier Veldhoen, Matthijs van Wensveen, Rogier Mahieu, Marcel Frensch, Stella Geurtsen, Merel den Broeder, Karin Heinen, Patrick Wijnhoven, Wilbert Leering, Jeroen van der Sluis en Thomas Reinhold.

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie