Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuw inzicht in het koopgedrag van de Nederlandse consument

DPG Media onderzocht samen met Panel Inzicht in september 2025 het koopgedrag van 1000 Nederlanders.
Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Inzicht koopgedrag van de Nederlandse consument
  • Onderzoek naar duurzaamheid, prijs en digitale winkelervaring.
  • Inzichten in het koopgedrag van 1000 Nederlanders

DPG Media onderzocht samen met Panel Inzicht in september 2025 het koopgedrag van 1000 Nederlanders (16-65 jaar). We keken naar hoe duurzaamheid, prijs en digitale winkelervaringen het gedrag van de consument in retail beïnvloeden. We delen de belangrijkste conclusies. In dit artikel op Grow van DPG Media lees je alles over de conclusies en vind je de uitgebreide infographic.

Meteen de infographic downloaden? Je vindt deze onderaan dit artikel.

Duurzaamheid geen hoge prioriteit - 40% niet bereid extra te betalen voor duurzame producten

Hoewel duurzaamheid voor slechts een kleine groep van de respondenten een vaste prioriteit is, spelen recyclebaarheid en levensduur de belangrijkste rol. 40% van de consumenten is niet bereid extra te betalen voor duurzame producten.

Prijsbewustzijn en aanbiedingen - Een mix van gepersonaliseerde en algemene aanbiedingen geniet de voorkeur

Papieren folders zijn populair bij ouderen en social media wordt door jongeren gebruikt voor het ontdekken van kortingen, waarbij een mix van gepersonaliseerde en algemene aanbiedingen de voorkeur geniet. Kortingen op specifieke merken en seizoensgebonden acties zoals Black Friday overtuigen het meest.

Winkelervaring fysiek en online - 69% vindt afstemming tussen fysieke en digitale winkelervaring (enigszins) belangrijk

Consumenten kiezen fysieke winkels vooral voor het zien en passen van producten, terwijl gemak en snelheid online shoppen aantrekkelijk maken; slechts 9% vindt een naadloze afstemming tussen fysieke en digitale ervaringen essentieel.

Personalisatie - Tweederde van de consumenten heeft ooit een product gekocht via een persoonlijke aanbieding, jongeren vaker bereid persoonlijke data te delen

Twee derde van de consumenten koopt producten op basis van persoonlijke aanbiedingen, zoals eerdere aankopen en verjaardag kortingen, met kleding en verzorgingsproducten als meest populaire categorieën. Jongere doelgroepen zijn vaker bereid persoonlijke data te delen als er duidelijke voordelen zijn.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in